در عصر حاضر و بر اساس تجربه حاصل از آموزش در سالیان گذشته باید پذیرفت که آموزش الکترونیکی یک ضرورت محسوب می گردد، چرا که این روش بسیاری از محدودیت های معمول در آموزش فیزیکی را حذف کرده و با افزودن شرایط شبیه سازی شده کمک آموزشی، محیطی ایده آل و آرمانی برای انتقال اطلاعات آموزشی را فراهم نموده است.
هدف آموزش الکترونیکی:
به طورکلی هدف آموزش الکترونیکی۱٫ فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جستجوپذیر در دورههای درسی۲٫ ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف در هر نقطه۳٫ بهینهسازی شیوههای ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیقتر و جدیتر است .
به همین دلیل، به ضرورت وجود آن تاکید می کنند!
دلایل نیاز به آموزش الکترونیکی:۱٫ نیازهای روزافزون مردم به آموزش۲٫ عدم دسترسی آنها به مراکز آموزشی۳٫ کمبود امکانات اقتصادی،۴٫ کمبود آموزشگران مجرب۵٫ هزینههای زیادی که صرف آموزش میشود
متخصصان را بر آن داشت که با کمک فناوریهای اطلاعات ، روشهای جدیدی برای آموزش ابداع نمایند که هم اقتصادی و باکیفیت باشند و هم بتوان با استفاده از آن، به طور هم زمان جمعیت کثیری از فراگیران را تحت آموزش قرار داد.
در گذر به جامعه اطلاعاتی، نقش عمده بر دوش دانشآموختگان جامعه است و آموزش و یادگیری میباید براساس رویکردهای جدید تنظیم شود. پیشنیاز وارد شدن به این پهنه، گسترش سریع و وسیع آموزش الکترونیکی، از پایینترین تا بالاترین سطح نظام آموزشی کشور میباشد.
چرا آموزش مجازی ضرورت دارد؟
فناوری اطلاعات در جهت گسترش توانمندی های انسان تکوین یافته است و وظیفه دارد اطلاعات مورد نیاز را به سرعت و در طبقه بندی های مورد نظر ارائه کند.
بدیهی است هر مقدار منابع اطلاعاتی وسیع تر، طبقه بندی شده تر و مبتنی بر آخرین یافته های تحقیقاتی باشد بهره وری اندیشه بهتر خواهد بود.
از سویی اینترنت شعور و بلوغ انسان ها را به چالش می کشد، چرا که با نوشتن یک نشانی می توان به درون محیط های آموزشی برای گروه های سنی مختلف، دایره المعارف شخصیت های تاریخی، آخرین یافته های علوم انسانی و علوم پزشکی و … دست پیدا کرد.
بر طبق آخرین مقالات ارائه شده در زمینه آموزش الکترونیکی محققان بر این باورند که :
داشتن ارتباط متقابل آموزش الکترونیکی با این دو مقوله سبب می شود وجود این آموزش را ضروری دانست از طرفی می توان این تعریف را بیان کرد که آموزش الکترونیکی پویا است.
محتوای آن کاملاً به روز است؛ بهترین منابع دسترسپذیر در این سیستم آموزشی پیوسته ، کارشناسان خبره هستند. آموزش الکترونیکی نوعی تشریک مساعی است، جامع و فراگیر است، زیرا مطالب آموزشی را از منابع بسیار زیادی فراهم میکند.داشتن ارتباط متقابل آموزش الکترونیکی با دو مقوله فناوری اطلاعات و اینترنت سبب می شود تا وجود این آموزش را ضروری دانست از طرفی می توان این تعریف را بیان کرد که آموزش الکترونیکی پویا است.
هم چنین اهمیت وجود آموزش الکترونیکی مورد توجه افراد شاغل نیز قرار گرفته است چرا که این گروه از افراد به هر نحوی امکان حضور در کلاس های درسی معمولی را ندارند، بنابراین این شکل آموزش مناسبتر است. تقابل اینترنت و آموزش الکترونیکی در مورد این افراد نیز صدق می کند چرا که تمام مراحل ثبت نام، پرداخت هزینه ها و امتحانات به صورت الکترونیک و بر روی اینترنت انجام می شود.
هم چنین در تحقیق دیگری، محققان دریافتند که از مهم ترین دغدغه های دانشجویان نحوه ارتباط و کارآیی استاد است.
دانش آموزانی که به اینترنت دسترسی داشتند، به شکل معناداری نمرات بهتری در دروس مدیریت اطلاعات، ارتباطات و بیان عقاید داشتند.طبق آخرین تحقیقات دانش آموزانی که به اینترنت دسترسی داشتند، به شکل معناداری نمرات بهتری در دروس مدیریت اطلاعات، ارتباطات و بیان عقاید داشتند.
اشاره به این نکته حائز اهمیت است که رابطه علمی و متدیک دانشجو ومعلم, دانشجو و دانشجو به علت وجود منابع غنی علمی و با استفاده از قابلیت حذف زمان و مکان، استفاده بیش تر از آموزش الکترونیک را افزایش خواهد داد.
ضرورت و اهمیت وجود آموزش الکترونیک از دیدگاه تولید کنندگان محتوای آموزشی این گونه بیان می شود که آن ها می توانند مواد آموزشی را با توجه به نیازها در کنار هم چیده و دوره های مختلف آموزشی را پدید آورند تا در سیستم های مختلف قابل بهره برداری باشد.
هم چنین اصلاح و بروز رسانی مواد آموزشی به سادگی امکان پذیر خواهد بود و با توجه به قابلیت استفاده مجدد از مطالب آموزشی، تولید کنندگان قادر خواهند بود مدل های مختلفی برای دوره های آموزشی تهیه کنند.
روشهای سنتی آموزش، دیگر پاسخگوی این حجم عظیم تقاضا برای آموزش نیست. برخی از محققان این فناوری معتقدند نهضت سوادآموزی الکترونیکی به جای سوادآموزی متعارف، به عنوان یک راه کار برای گذر به جامعه اطلاعاتی و ایجاد یک جامعه الکترونیکی مطرح شده است.
به چه شرایطی نیازمندیم؟
با وجودی که فناوری های جدید موجب استقلال و انعطاف بیشتر امور آموزشی میشود، اما جهت به کارگیری این امکانات، باید ساختار سازمانی موسسات عالی نیز متحول شود.
هم چنین جهت استفاده از هر سیستم فناوری نوین در امور آموزشی، لازم است شرایطی چون:
- ایجاد زیرساخت های قوی فناوری
- تدوین استانداردهای آموزشی لازم برای ارزیابی آموزش گران و دانشجویان
- فرهنگ سازی مناسب و تغییر نگرش سنتی جامعه در امر آموزش
- سرمایهگذاری و مشارکت دولت و بخش خصوصی
در این زمینه فراهم شود. از نگاهی دیگر یک سیستم آموزشی الکترونیکی کاری جدید و هنرمندانه و راه حلی جامع می باشد که به موسساتی که خواهان حرکت در مسیر تکنولوژی روز و تغییر روش ها و محیط های آموزشی خود هستند، امکان دستیابی به شیوه های نوین آموزشی را فراهم می نماید.