آموزش مجازی چیست؟ و مزایای آن

امروزه استفاده از رایانه، زندگی بشر را در تمامی وجوه دگرگون ساخته است.فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان ابزاری نیرومند و قوی برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد استفاده قرار داد.با توجه به مشغله کاری موجود و مشکلات در تردد، آموزش مجازی می تواند یک راهکار بسیار مناسب در جهت یادگیری و آموزش باشد.مرکز آموزشی ایران رزیدنت مجری برگزار کننده دوره های مجازی و حضوری می باشد که در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای شرکت کنندگان مقدور می باشد.

مبحث یادگیری الکترونیکی (e-learning) یا آموزش الکترونیکی (e-Education) یا دانشگاه مجازی (Virtual university ) در طول سالهای اخیر به عنوان یکی از کاربردهای مهم فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح بوده است و دانشگاههای مهمی شروع به فعالیت در این راستا و گسترش آموزش از این روش نموده اند .

تاریخچه ای کوتاه در مورد آموزش مجازی

بعد از گذر از آموزش های راه دور که به صورت ارسال آموزش ها درب منزل دانش آموزان به صورت هفتگی یا ماهیانه صورت می گرفت و همه گیر شدن استفاده از اینترنت آموزش های مجازی نیز شروع به کار کردند .

کلمه آموزش مجازی یا vitrual learning و یا به عبارت دیگر آموزش الکترونیکی elearning خیلی زود در سایت های مختلف جا افتاد و افراد زیادی از این سیستم برای انتقال دانش خود استفاده کردند . این آموزش ها در ابتدا به صورت سایت های ساده html ساخته می شد و در اختیار کاربران قرار می گرفت ، ولی رفته رفته وبلاگ های شخصی امکان ساخت فضای رایگان را در اختیار عموم قرار دادند و افراد زیادی با استفاده از این وبلاگ ها آموزش های خود را ساخته و در اختیار دیگران قرار می دادند .

در همین زمان آموزش هایی با استفاده از نرم افزارهای مجموعه آفیس مانند ورد و پاورپوینت نیز توسط اساتید ساخته می شد و در اختیار کاربران بر روی سایت قرار می گرفت.

کم کم با بهتر شدن سرعت انتقال اطلاعات صوت و تصویر نیز به آموزش ها افزوده شد و سایت های آموزشی با مکمل هایی چون متن و صدا وارد عرصه آموزش مجازی شدند . این آموزش ها نسبت به قبل کامل تر و جامع تر بودند و به کاربران امکان استفاده از آموزش بصری را می دادند . از آن جایی که ۷۵ درصد آموزش از روش بصری امکان پذیر است این روش بهتر از روش قبلی بود و به خوبی در میان سایت های آموزشی جا افتاد .

بعد از این مرحله قسمت هایی کوتاه به صورت انیمیشنی با نرم افزارهای مختلف مانند فلش نیز به آموزش ها افزوده شد و یا عکس هایی که حالت متحرک داشتند . این انیمیشن ها کوتاه و کاملا ساده بودند اما برای انتقال مباحث آموزشی بسیار مفید تر از تو سیستم قبلی عمل می کردند .

مزایای آموزش مجازی چیست؟

۱- عدم نیاز به رفت و آمدهای طولانی و خسته کننده

۲- عدم وابستگی کلاس درس به زمان خاص؛

۳- دسترسی به محتوای دروس ارائه شده در هر زمان، در هر مکان و به دفعات از طریق اینترنت

۴- تعامل مستقیم با اساتید از طریق کلاسهای آنلاین

۵- عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس درس؛ به علت برگزاری کلاس ها بصورت همزمان (synchronous) امکان تعامل مستقیم دانشجو با استاد و دیگر دانشجویان درس بصورت صوتی و نوشتاری و تصویری وجود دارد.

۶- کاهش زمان و هزینه ی رفت و آمد برای دانشجویان

۷- جامعیت ، فراگیری، پویایی، روزآمدی و رفع نیاز آموزشی در زمان دلخواه

۸- افزایش کیفیت ارائه دروس (به دلیل ارائه ی دروس به صورت چندرسانه ای )

۹- افزایش میزان اثربخشی و بازدهی آموزشی (به دلیل حذف محدودیت های زمانی و مکانی )

۱۰- پشتیبانی تعداد زیادی دانشجو در یک کلاس

۱۱- پشتیبانی آموزشی مستقیم و برخط برای هر درس توسط دستیار آموزشی دروس

دیدگاهتان را بنویسید