دوره آموزش تورگردانی حرفه ای

دوره ی تور گردانی حرفه ای 

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

در سفرهای گروهی که اغلب به عنوان تورهای مسافرتی شناخته می شود، همیشه یک فرد به عنوان تور گردان و یا راهنمای تور به فعالیت مشغول می شود . تور گردان و یا راهنمای تور فردیست که از ابتدای مدت زمان سفر تا پایان آن در کنار کلیه ی مسافران و در سفر حضور دارد .

تورگردان کیست 

تورگردان و یا راهنمای تور به شخصی گفته می شود که اطلاعات خاصی در مورد مکان های دیدنی، تاریخ فرهنگی، مکان های گردشگری، جاذبه های توریستی، اماکن طبیعی، موزه ها ، آثار هنری و یادبودهای کشور خود و کلیه ی کشورها داشته و در مدت زمان مسافرت کلیه ی اطلاعات و دانش خود را در اختیارتمامی گردشگران قرار می دهد. مترادف ها و جایگزین های متعددی در زبان فارسی برای کلمه ی تور گردان وجود دارد :
مدیر تور ، تورگردان ، رهبر تور، راهنمای تور و تورلیدر

طبق اطلاعات راهنمای میراث فرهنگی انگلستان ، تورگردانی و راهنمایی تور ، وظیفه ی تور گردان می باشد که شامل توجیه و توضیح ارزشمندی یک مکان و یا جاذبه ی خاص تاریخی و یا گردشگری می باشد که توریستها علاقمند به بازدید از آن بوده تا ضمن کسب اطلاعات و دانش مورد نظر از آن جاذبه ی تاریخی ، از گردش خود لذت برده و جاذبه ها و آثار تاریخی را بیشتر شناخته و انگیزه و شوق کافی جهت نگهداری و حفاظت از آن جاذبه ی خاص را بدست آورند .

تور گردانها و یا تورلیدرها ، نقش مهمی در راهنمایی و هدایت مسافران و همچنین برآورده کردن نیازهای معنوی  و روحی مسافران دارند و این نیاز به شکلیست که برگزاری یک تور بدون وجود تور گردان مقدور نیست. تورگردان ها ، نقش کلیدی و مهمی در تورهای گردشگری فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دارند، آنها مفاهیم و معانی غیر مصطلح و ناآشنا را به عبارات آشنا و مصطلح برای گردشگران تبدیل می کنند که قابل فهم و درک باشد .

از سوی دیگر ، اجرا و برگزاری تورهای گردشگری باید به شکلی باشد که برای بومیان آن منطقه مزاحمتی ایجاد نکرده و پیشگیری و رفع چنین مشکلاتی بر عهده ی تورگردان می باشد . معمولا در سفرهای خارجی ، کلیه ی مسافران به زبان های رایج مقصد مسافرت هیچ آشنایی ندارند و عدم ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات با مردم بومی کشور مقصد ، باعث ایجاد اضطراب و فشار در مسافران شده که برطرف کردن اینگونه فشارها و کاهش آن بر عهده ی تورگردان می باشد .

تورگردانی و یا تور لیدری، چالش های شغلی مختلفی دارد. شاید در نگاه مختصر و اجمالی به نظر بسیار راحت و مفرح و مترادف با گشت و گذار به نظر آید اما هنگامی که نگاه کلی و عمیقی به این شغل و نحوه ی اجرای آن می اندازیم متوجه سختی کار و مشلات ناشی شده از آن می شویم. تور لیدری یا راهنمای تور چالش های شغلی خاص خود را دارد. شاید در نظر اول شغل راهنمای تور به نظر بسیار راحت و مفرح و همراه با تفریح و گشت وگزار به نظر بیاید، اما هنگامی که نگاه عمیقی به این شغل می اندازیم، متوجه سختی کار و چالش های خاص آن می شویم .

یکی از چالشها و سختیهای این شغل، فصلی  و مقطعی بودن آن می باشد، بدین معنا که در مناسبتها، تعطیلات رسمی ، اعیاد و همچنین فصل های سفر در کشورهای مختلف ، تعدد تقاضای سفر چند برابر شده و متعاقبا برگزاری تور های گردشگری در این اوقات بسیار است، در این زمان تورگردانان با تعدد تقاضای تورگردانی و تداخل آنها مواجه شده که گاها مجبور به رد بعضی از این پیشنهادات می شوند و درزمانهای غیر تعطیلات با کاهش تقاضا مواجه شده که نتیجتا درآمد کمی را نصیب تورگردانان می سازد .

یکی از مشکلات دیگر، درآمد تورگردانان بوده که دقیقا به علت فصلی بودن این شغل می باشد. بدین ترتیب که در فصل های موضوع دیگر، درآمد تور لیدرها می باشد که دقیقا مرتبط  با فصلی بودن این شغل است. به صورتیکه در فصل های سفر، تور لیدرها درآمد بسیار خوبی دارند اما در فصل های دیگر درآمد کمی دارند و به همین نسبت میانگین درآمد این شغل پایین می آید. یکی دیگر از سختیهای این شغل ، خطرات احتمالی آن می باشد ، به این دلیل که کار راهنمایان تور همیشه با سفر آمیخته است و همواره در معرض خطر های احتمالی و سوانح وسایل نقلیه قرار دارند  .

ماهیت کار راهنمای تور همیشه آمیخته با سفر است و همیشه دور از خانواده می باشد. فصلی بودن شغل تور لیدری باعث شده که آژانسهای مسافرتی، تورلیدرها را به صورت دایم استخدام نمی کنند و در واقع امنیت شغلی خاصی برای اینکار وجود ندارد. بعلت تقاضای زیاد این شغل و تعداد راهنمایان طور ، رقابت های خاصی و بعضا ناسالم برای گرفتن این شغل به وجود می آید .

راهنما باید از سلامت جسمانی کافی و همچنین روحیه شاد و فعال برخوردار باشد، البته در تورهای فرهنگی و تخصصی این رعایت این مسئله وجود ندارد. از زمان شروع کار تورلیدری تا پایان آن ، راهنما باید همراه و در کنار مسافر باشد و در طی آین زمان هیچگاه بدون وظیفه نمی باشد و در طول این مدت همواره باید گوش شنوایی برای شنیدن پیشنهادات، انتقادات و اعتراضات گردشگران باشد .

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

جذابیت های خاص شغل تور لیدری

حال که چالشها و مشکلات این شغل گفته شد، باید به جذابیت ها و نکات خوب این شغل پرداخت. از چالش های این شغل نهراسید، چون در کنار مشکلات خاص خودش، مزایا و امتیازات ویژه ای داشته که تعادل کلی در این شغل ایجاد میکند. برای راهنمایان تورهمیشه امکان سفر و گردشگری وجود دارد و در این بین ازپایبندی به قید و بند های اداری و معمولی محیط کار مبراست  .

همراهی کامل با گردشگران باعث شده همواره در لذت گردشگران در طی سفر سهیم باشند و این باعث به وجود آمدن رو حیه مناسب و شاد راهنمایان تور می شود . در این میان تجربه های فراوانی در تعامل با مردم و فرهنگ های مختلف بوجود می آید که به نوبه ی خود از شیرینی خاصی برخوردار است. اکثریت تورلیدرها دارای رضایتمندی خاصی از شغل خود هستند و این باعث حس سرزندگی و تعالی روح آنان می شود .
در مورد چالش های این شغل به فصلی بودن آن اشاره شد که این مسئله ممکن است برای برخی افراد جز ویژگیهای خوب و امتیازات ویژه ی شغل تور لیدری محسوب شود . و ئر آخر اینکه برای شغل تور لیدری مالیات در نظر گرفته نمی شود .

درآمد تور لیدری

یکی از عمده سوالاتی که در این حیطه شغلی به وجود می آید میزان درآمد و دستمزد تور لیدر است . علاقمندان این رشته علاقمندند میزان درآمد سالیانه شغل تور لیدری را بدانند. انجمن صنفی راهنمایان گردشگری سالانه مبلغ خاصی را به عنوان حداقل دستمزد راهنمایان گردشگری تصویب می کند که آژانس های مسافرتی و تور لیدرها بر طبق آن قرارداد کاری خود را منعقد می کنند. این مبلغ عبارتست از روزانه به مبلغ ۲٫۲۰۰٫۰۰۰ ریال که پرداخت کمتر حد مصوب، قانونی نبوده و موجبات شکایت تور لیدرها از آژانس مورد نظر را فراهم می آورد .
بدیهی است که مبلغ تعیین شده توسط انجمن صنفی گردشگران حداقل دستمزد می باشد و ممکن است راهنمایان تور با توجه به ویژگیها و امتیازات برجسته و همچنین سابقه کار طولانی و پارامترهای دیگر، به صورت توافقی با آژانس های گردشگری ، مبلغ بیشتری و یا چندین برابر این حقوق دستمزد بگیرند. مثلا دستمزد راهنمایان تورهای طبیعت گردی با توجه به سختی و مشکلات سفر و یا راهنمایان تورهای مسافرتی با ماشین (drive guide) تا دو یا سه برابر افزایش دارد مثلا مبلغی برابر با ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

دوره های آموزشی تورگردانی حرفه ای 

با توجه به امتیازات و جذابیت های حرفه ی تور لیدری، و در راستای تحقق اهداف اشتغال، مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره های کامل تورگردانی حرفه ای و آموزش کامل و سریع ان نموده است. این دوره به صورت فشرده در قالب بسته های آموزشی و آنلاین برگزار می شود و ضمن اعطای مدرک تور لیدری، اطلاعات و دانش کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار می دهد. با شرکت در دوره های مجازی آموزش تور لیدری ، یک تور لیدر حرفه ای شوید.

استخدام تور لیدر

مرکز آموزش مجازی پارس، ضمن آموزش دوره های فشرده و تخصصی تور لیدری درهای بسته ی  ورود به بازار کار تور لیدر را می گشاید و راه های ورود شما به بازار کار حرفه ی تور لیدری را برایتان هموار می سازد . با توجه به میزان درآمد این شغل و همچنین بازار کار مناسب آن ، وقت را هدر ندهید و همین حالا در دوره های آموزش مجازی تور لیدری مرکز آموزشی پارس شرکت کنید. ما با آموزش کامل و جامع کلیه تکنیک ها و مهارت های راهنمای تور و همچنین اعطای گواهینامه معتبر تور لیدری ، دنیای جدیدی از فرصتهای شغلی ،برای شما فراهم می کنیم . این امکان برای همگان وجود دارد که در خلال کارهای دیگر و اشتغال ، در دوره های آموزش تور لیدری شرکت کنند و از مزایای آن بهره جویند .

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

دیدگاهتان را بنویسید