راهکارهای عالی کارآفرینان برای مدیریت استرس

کارآفرینان مشغله‌های زیادی دارند و مدام مشغول کار هستند، به همین خاطر استرس و اضطراب زیادی را در طول روز تجربه خواهند کرد. کارآفرینان برای دست یابی به موفقیت باید بتوانند استرس خود را با راهکارهای مناسب کاهش دهند.

استرس نتیجه‌ی فعالیت مستمر در یک بازه‌ی زمانی است. وقتی برای مدت طولانی تحت فشار قرار بگیرید و مدام درگیر باشید، احساس استرس خواهید کرد. استرس می تواند روی سلامت جسمی و ذهنی تأثیر بگذارد پس لازم است از روش‌های مدیریت استرس استفاده کنید. اولین قدم برای دست یابی به آرامش و سکون شناسایی منبع استرس است. گاهی رسیدن مهلت تحویل پروژه، مشکلات خانوادگی، بی‌پولی و … باعث استرس می شود و عملکرد ما را دچار مشکل می کند.

کارآفرینی حرفه‌ی پرمشغله‌ای است که با استرس و اضطراب زیادی همراه می شود. در این مطلب به شما می گوییم کارآفرینان از چه روش‌هایی برای کاهش استرس خود استفاده می کنند.

یافتن نقطه‌ی آرامش

نقطه‌ی آرامش راهی برای آزاد کردن فکر و رها کردن تمام دغدغه‌های مربوط به کار است. نقطه‌ی آرامش همان جایی است که به شما امکان می دهد از ذهن و بدن خود بیرون بیایید و با دنیای اطراف خود وارد تعامل شوید. تنفس عمیق، ورزش و انجام تمرینات مدیتیشن ، بهترین راه برای رسیدن به نقطه‌ی آرامش است. بهترین راه مدیتیشن است، برای این منظور یک جا بنشینید، بدن خود را در وضعیت مناسبی قرار دهید و روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید.

وقتی نفس عمیق می کشیم و نفس‌هایمان را بیرون می دهیم، بدنمان از تمام نگرانی‌ها و استرس‌ها پاک می شود و احساس می کنیم هیچ دلهره و ترسی نداریم. هدف از انجام این کار این است که ذهن خود را پاک کنید و تمام افکاری که باعث درگیر شدن ذهنتان شده است را کنار بگذارید. تمرین مدیتیشن همچنین کمک می کند خود را باور کنید و بهتر بشناسید.

تمام عوامل نگران کننده را یادداشت کنید

یادداشت کردن نگرانی‌ها به شما کمک می کند به آرامش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید. کارشناسان می گویند وقتی استرس زندگی‌تان را فلج می کند، خاطره نویسی از بهترین کارها برای از بین بردن احساسات منفی است. هر شب وقت بگذارید و افکار و احساسات خود را روی کاغذ بیاورید. نیاز نیست تمام روز را بنویسید تنها کافی است احساساتی که در طول روز تجربه کرده‌اید را یادداشت کنید. علاوه بر آن، نوشتن لیست انجام کارها به شما کمک می کند برای کارهایتان برنامه ریزی داشته باشید و استرستان را کاهش دهید. کارهایتان را به ترتیب یادداشت کنید و نسبت به انجام آن‌ها متعهد باشید.

ورزش سرعتی انجام دهید

کارآفرینانی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارند معمولاً به سراغ ورزش‌های سرعتی می روند تا به شدت عرق کنند و میزان ترشح هورمون اندورفین (هورمون آرام بخش) را در بدنشان افزایش دهند.

نتایج مطالعات نشان می دهد ورزش کردن روشی فوق‌العاده برای رها کردن احساسات منفی مانند خشم و عصبانیت است. کسانی که هر روز و به طور مرتب ورزش می کنند علاوه بر کالری سوزی، اضطراب و نگرانی کمتری دارند. پس ورزش موردعلاقه‌ی خود را پیدا کنید و به طور مداوم و روزانه انجام دهید.

هر صبح برای داشته‌هایتان قدردانی کنید

حتماً برای شما هم پیش آمده که روز خود را با استرس و نگرانی آغاز کنید. برخی افراد شب قبل از خواب احساس نگرانی و اضطراب شدیدی دارند و صبح نیز با همین احساس از خواب بیدار می شوند. اگر شما هم جزو همین افراد هستید، هر روز صبح بعد از بیدار شدن چند دقیقه به داشته‌های خود فکر کنید و قدردان آن‌ها باشید.

پیشنهاد می کنیم لیستی از تمام چیزهای مثبتی که در زندگی دارید بنویسید. بهتر است اهداف روزانه‌ی خود را هم یادداشت کنید. این کار به شما کمک می کند ذهنتان از فکرهای منفی و مخرب خالی شود و روی مسائل مهم تر تمرکز کنید.

توانایی‌های خود را شناسایی کنید

هیچ کسی نمی تواند تمام کارهایش را به بهترین نحو انجام دهد. پس تلاش برای کنترل مسائل جزئی کسب و کار تنها باعث خستگی فکری می شود. هر فردی به کمک نیاز دارد و این کاملاً طبیعی است. پس قرار دادن کارهای وقت گیر به دیگران کمک می کند تمرکز خود را روی مسائل مهم‌تر و جدی‌تر بگذارید.

برخی کارها را به سختی می توان به دیگران واگذار کرد اما داشتن انرژی و خلاقیت برای انجام کارهای مهم‌تر ضروری است. کارهایی که نیاز به توجه بیشتری دارند و تأثیری قابل توجه روی موفقیت کسب و کار خواهند داشت. پیشنهاد می کنیم افراد حرفه‌ای و قابل اعتماد استخدام کنید و انجام برخی کارها را به آن‌ها بسپارید.

داشتن سرگرمی مناسب

داشتن سرگرمی مناسب و رها کردن کار سبب آرامش مغز می شود. پس فعالیت موردعلاقه‌ی خود را بیابید و برای آن وقت بگذارید. گاهی لازم است از کار دست بکشید و به سراغ یک بازی کامپیوتری، یک فعالیت ورزشی، شرکت در کلاس آشپزی، مطالعه یا تماشای فیلم بروید تا فکرتان آزاد شود و به آرامش برسید. پیدا کردن سرگرمی مناسب روش فوق‌العاده‌ای برای ارتباط با دیگران و یافتن دوست‌های جدید است.

به خودتان فرصت دهید

تمام کارآفرینان دوست دارند زودتر نتیجه‌ی کارشان را ببینند اما نمی توانند تمام روز هفته را ۲۴ ساعت برای رسیدن به هدفشان کار کنند. فشار بیش از حد هیچ نتیجه‌ای جز خستگی و از بین رفتن خلاقیت نخواهد داشت. پس به خودتان زمان دهید و برای انجام کارها عجله نکنید. باید برای خودتان مرز تعیین کنید و بگذارید کارها طبق روال خود طی شود. به خودتان فرصت وقت گذرانی با خانواده و دوستان را بدهید و بدانید چه زمانی لازم است از کار دست بکشید.

با دیگر کارآفرینان در ارتباط باشید

گاهی نیاز است با کسی که درکتان می کند درباره مشکل یا مسئله‌ای صحبت کنید. مشورت و بازخورد گرفتن از کسانی که از نظر اجتماعی در شرایط یکسانی با شما هستند از میزان استرس و نگرانی‌تان می کاهد. اینکه ببینید آن‌ها از این شرایط گذر کرده اند، باعث امیدواری‌تان می شود و ادامه‌ی مسیر را برایتان آسان‌تر می کند. پس ارتباط بیشتری با دیگر کارآفرینان داشته باشید. ارتباط با مربی‌ها و مشاوران نیز مؤثر است. ارتباط با این افراد و شنیدن راه حل‌هایشان به شما کمک می کند استرس کمتری داشته باشید.

استفاده از ابزارهای کاهش استرس

توپ‌های نرمی برای کاهش استرس تولید شده‌اند که بسیار کارساز هستند. فشار دادن این توپ‌های نرم سبب بهبود فشار خون شده و جریان خون را تقویت می کند. گردش خون منظم سبب عملکرد بهتر قلب و مغز می شود. امروزه ابزارهای کاهش استرس در شکل‌ها و ابعاد مختلف عرضه می شوند و استفاده‌ی مداوم از آن‌ها از شدت استرس و اضطراب تان می کاهد.

منبع: Entrepreneur

دیدگاهتان را بنویسید