رهبران کاری فوق العاده موفق چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کنند؟

شرکت های موفق، تنها با یک ایده ی خوب در یک زمان مناسب به جایگاه حال حاضر خود نرسیده اند. اگر به پشت نمای ظاهری بهترین شرکت های جهان نگاهی بیاندازید، یک رهبر خوب را خواهید دید. به همین دلیل است که سرمایه گذاران دائما تکرار می کنند که سرمایه ی خود را بیشتر از ایده، روی فرد بنیانگذار قرار می دهند.

شما به عنوان یک بنیانگذار یا مدیرعامل، وظیفه دارید که تیم خود را رهبری کرده و الهام بخش آنها باشید تا ایده های جدیدی را ارائه دهند و برایشان راه حل پیدا کنند. برقراری ارتباط موثر و نامتناقض، الهام بخش تیم خواهد بود، برترین استعدادها را جذب خواهد کرد و عقد قراردادهایی که به آن نیاز دارید را آسان تر می کند.

با این اوصاف، رهبران کاری موفق، چگونه ارتباط برقرار می کنند؟ رهبران کاری با تمرین و توسعه ی این ده عادت در برقراری ارتباط، به موفقیت دست یافته اند.

۱٫ آنها الهام بخش دیگران هستند.

چطور می توان یک رهبر را تشخیص داد؟ در اکثر مواقع، به احساسی بستگی دارد که در شما ایجاد می کنند. رهبران موثر در الهام بخشیدن به دیگران کاملا حرفه ای عمل می کنند. اینگونه از رهبران همیشه درباره ی چیزهایی حرف می زنند که امکان پذیر است و تصویری از دنیایی که می خواهند بسازند را مجسم می کنند. آنها روی هدف خود متمرکز می مانند و آن را به سرعت با دیگران به اشتراک می گذارند. بیشتر ما به آن هدف باور داریم.

کمی به هدف و دلیل وجود شرکت خود فکر کنید. به افرادی فکر کنید که به آنها کمک کرده اید؛ چه احساسی را در شما ایجاد می کند؟ این احساس را با دیگران به اشتراک بگذارید.

۲٫ آنها به خوبی از قدرت زبان بدن مطلع هستند.

زمانی که حرف از رهبری به میان می آید، شما باید قوی و با اعتماد به نفس به نظر برسید و مطابق با همین تعاریف، لباس بپوشید.

برای مثال اگر برنامه ی TED talk را دیده باشید، متوجه شده اید که بهترین افراد حاضر در آن، در طول مکالمه، تمامی بدنشان را درگیر می کنند. رهبران موثر، چه در روی صحنه و چه خارج از آن، به تغییراتی که در چهره ی مخاطبان به وجود می آید، دقت می کنند تا از میزان ارتباط برقرار کردن آنها مطلع شوند؛ در نتیجه تعاملات متقابل خود را مطابق با آنها تنظیم می کنند.

۳٫ آنها برای چشم انداز و ماموریت شرکت ایستادگی می کنند.

رهبران خوب و موثر همیشه تلاش های تیمی را به یک چشم انداز فراگیر و ماموریت متصل می کنند. رهبران از هر فرصتی مثل مکالمه های روزانه، در آغاز جلسه ها، در مکالمه های دو نفری، حتی با متقاضیان برای کار، استفاده می کنند تا ماموریت شرکت را مستحکم و تقویت کنند.  رهبران موثر، همه چیز را به همان دلیل اولیه برای راه اندازی شرکت وصل می کنند.

۴٫ آنها قدردان هستند.

اگر با دقت به تعاملات یک رهبر خوب نگاه کنید، متوجه می شوید که همیشه میزانی از قدردانی در وجود آنها دیده می شود. آنها به خاطر تلاش های سخت کارمندان، از آنها قدردانی می کنند، آنها از مخاطبانی که به صحبت هایشان گوش کرده و تعامل برقرار کرده اند، تشکر می کنند، آنها همیشه قدردان افرادی هستند که تحت هر شرایطی از آنها حمایت کرده اند. رهبران به خوبی می دانند که چطور تشکر کنند و اغلب این کار را انجام می دهند.

۵٫ آنها با اعتماد به نفس حرف می زنند.

آنها با انتخاب رویکرد گلدیلاک، با اعتماد به نفس حرف می زنند: نه خیلی سریع و نه خیلی آهسته، چرا که ممکن است توجه مخاطبان را از دست بدهند؛ آنها با یک سرعت طبیعی و به صورت کاملا خونسرد، صحبت می کنند.

۶٫ آنها قبل از اینکه حرف بزنند، فکر می کنند.

آیا تا به حال توجه کرده اید که افراد موفق، قبل از اینکه حرفی را بزنند، چند ثانیه ای را متوقف می شوند؟ با این کار، تاثیر هر کلمه ای که به زبان می آورند، بیشتر شده و زبان مختصری که به کار می گیرند، میزان اعتماد به نفس آنها را به اطلاع دیگران می رساند.

خودتان هم امتحان کنید. اگر قبل از حرف زدن، تنها ۲ یا ۳ ثانیه متوقف شوید، باعث می شود که میزان اعتماد به نفس و هدف خود را در طول مکالمه ها به دیگران منتقل کنید.

 7. آنها گوش می کنند.

رهبران کاری زمان مشخصی را برای گوش کردن اختصاص می دهند. آنها غنای عقاید مختلف را درک کرده و از هر فرصتی برای یادگیری و پیشرفت استفاده می کنند. آنها گوش کردن را به عنوان مسیری به سمت نتایج بهتر می دانند.

۸٫ آنها ارتباط چشمی را حفظ می کنند.

برقرار کردن ارتباط چشمی بسیار مهم است. حفظ کردن آن به مکالمه محتوا می بخشد. زمانی که با رهبران کاری صحبت می کنید، آنها تمام توجه خود را در اختیار شما قرار می دهند. شاید این مکالمه ها چندان طولانی نباشد، اما رهبران حقیقی به چشمان شما نگاه می کنند و هر چیزی که می گویید را دریافت می کنند؛ چیزهایی مثل گوشی همراه و یا کاغذهای روی میز، موجب حواس پرتی آنها نمی شود.

۹٫ آنها به صورت کاملا مودبانه، رک گو هستند.

رهبران موثر به خوبی از خطرهایی که ابهامات ایجاد می کنند، آگاه هستند. آنها به برقراری ارتباط مستقیم و شفاف اعتقاد دارند. شما همیشه در ارتباط با یک رهبر موثر، به خوبی می دانید که از چه جایگاهی برخوردار هستید.

اگر نتوانید که پاسخ های خود را مستقیما منتقل کنید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در پاسخی مثل “هنوز داریم به این موضوع فکر می کنیم” کمی امنیت نهفته است، چرا که از جای معتبر و محکمی به گوش شما می رسد؛ علاوه بر اینکه، می دانید جواب خود را بالاخره و در شرایط مناسب، دریافت خواهید کرد.

۱۰٫ آنها شکایت نمی کنند.

بخشی از عادت ارتباط موثر این است که از چیزهای کوچکی که دوست داشتنی بودن شما را زیر سوال می برد، خودداری کنید. برای مثال، یکی از عادت هایی که باید کنار بگذارید، غر زدن و شکایت کردن است.

شکایت کردن مثل خمیازه، مسری است؛ به محض اینکه شما از چیزی شکایت کنید، فرد دیگری نیز این کار را انجام خواهد داد. بدین ترتیب، عادت غر زدن را در دفتر کار خود ترویج می کنید. اما به یاد داشته باشید که دقیقا به عکس این موضوع نیاز دارید. مراقب لحن خود باشید و به یک الگوی خوب تبدیل شوید.

نتیجه گیری

استاد شدن در این مهارت ها به شناخت از خود و تمرین مستمر نیاز دارد. بهترین روشی که می توانید به کار بگیرید، تمرین و ماهر شدن در آنها به مرور زمان است؛ گام به گام پیش بروید. علاوه بر این، بهترین رهبری که می شناسید را انتخاب کرده و به رفتار او دقت کنید. عادت های او را مورد بررسی قرار دهید و از آنها برای خود یک الگو بسازید.

منبع: inc

دیدگاهتان را بنویسید