۱۳ توصیه از کارشناسان زبده برای ساختن رابطه ای شاد و موفق

خیلی از زوج‌ها به سراغ مشاورها می‌روند تا بتوانند صمیمیت و عشق بیشتری را وارد زندگی مشترک‌شان کنند. اکنون قصد داریم بهترین توصیه‌ها را از زبان کارشناسان بزرگ در اختیارتان قرار دهیم تا روابط موفق‌تری را تجربه کنید.

شاید شروع یک رابطه‌ی عاطفی کار چندان سختی نباشد، اما حفظ کردن این رابطه کمی مشکل خواهد بود. به همین خاطر خیلی از زن و شوهرها به مشاوران مراجعه می‌کنند تا بدانند چطور باید روابط‌شان را حفظ کنند و در شرایط سخت چگونه عمل کنند.

برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید، با زبده‌ترین کارشناسان این حوزه صحبت کرده‌ایم و در ادامه مهم‌ترین اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهیم. قطعا با رعایت این اصول، خانواده‌ی شاد و موفق‌تری خواهید داشت.

۱٫ از نقش خود فاصله بگیرید

زوج‌ها همیشه به طریق یکسانی با هم رفتار می‌کنند و در طول زمان نیز به همین طرز رفتار خود ادامه می‌دهند. این در حالیست که اگر الگوهای ثابت را رها کرده و طرز رفتار خود را به طور مثبتی تغییر دهید، می‌توانید روابط بهتری را تجربه کنید و از رابطه‌ای موفق‌تر و پایدارتر برخوردار شوید.

برای مثال، وقتی همسرتان کارهای روزمره را به درستی انجام نمی‌دهد، به جای عصبانیت و مشاجره، با او دوستانه برخورد کنید و همچنین زمانی که کارهای روزانه را به درستی انجام می‌دهد، از او قدردانی کرده و تشویقش کنید.

۲٫ تماس عاطفی بیشتری داشته باشید

شاید همانند خیلی از زوج‌های جوان تنها در زمان ورود و خروج از خانه، تماس‌های عاطفی مانند بوسیدن و در آغوش گرفتن، داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم با انجام کارهای ساده‌ای چون نوازش و بوسیدن دست همسرتان در حین تماشای تلویزیون، گرفتن دست او در هنگام پیاده‌روی یا نوازش دیگر قسمت‌های بدنش در هنگام صرف شام، می‌توانید روابط عمیق‌تری برقرار کنید تا در نهایت عشق و صمیمیت بیشتری وارد رابطه‌تان شود.

لازم به ذکر است، در هنگام نوازش همسرتان، هورمون‌هایی که احساس خوب تولید می‌کند زیاد می‌شود. در نتیجه محبت و عشق‌تان افزایش یافته و احساس نزدیکی بیشتری به یکدیگر خواهید داشت.

۳٫ باهم رفیق نباشید

شاید رفیق بودن با همسرتان رابطه‌ای صمیمی بین شما ایجاد کند؛ اما این نوع رابطه به زندگی زناشویی‌تان آسیب می‌رساند، زیرا با این کار هیچ جذابیت جنسی برای هم ندارید و رابطه‌تان همانند روزهای اول ازدواج هیجان‌انگیز نخواهد بود. پس سعی کنید انرژی خود را صرف بهبود روابط زناشویی‌تان کنید.

۴٫ برنامه غذایی مناسب داشته باشید

برای اینکه رابطه‌ی نزدیکی با همسرتان برقرار کنید و روز به روز بر صمیمیت و عشق‌تان افزوده شود، پیش از رفتن به اتاق خواب، ذهن خود را از تمام جنجال‌های روز خالی کنید. چرا که مردها برای آرامش گرفتن از همسرشان نیاز به ارتباط لمسی و فیزیکی دارند، نه جدل‌های همیشگی.

برای برقراری ارتباط زناشویی موفق با همسرتان، به دنبال برنامه‌های غذایی مناسب باشید، حتی زمانی که در باشگاه رژیم روزانه دارید.

۵٫ باهم صحبت کنید

برای اینکه از ذهن همسرتان مطلع شوید و ببینید چه توقعاتی از شما دارد، حتی در هنگام مخالفت‌ها و جدل‌ها هم با او صحبت کنید. وقتی شریک عاطفی‌تان در حال صحبت کردن است، با تمام انرژی به او گوش دهید.

۶٫ نقاط عطف یکدیگر را پیدا کنید

سعی کنید در هنگام تصمیم گیری ، نقاط عطف یکدیگر را بشناسید. برای مثال، فرض کنید قصد سفر دارید و باید با هم درباره‌ی سفر تصمیم‌گیری کنید. ابتدا هر دو طرف تمایلات شخصی خود را تجسم کرده و در جایی یادداشت کنند و از بین این تمایلات، نقاط مشترک را شناسایی کنند.

شاید یکی از طرفین از سفر به شهری اروپایی لذت می‌برد و می‌خواهد در مراکز خرید بچرخد، اما طرف مقابل از خوابیدن کنار ساحل و سرو یک نوشیدنی خنک، لذت بیشتری می‌برد. در هر صورت، باید تمایلات هر دو طرف درنظر گرفته شود تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید و از کنار هم بودن لذت ببرید.

۷٫ مثبت‌اندیش باشید

منفی گرایی در زندگی مشترک آسیب‌زاست. پیشنهاد می‌کنیم ناراحتی و نارضایتی خود را با ملایمت نشان دهید. زیرا نسبت به وقتی که نارضایتی خود را با خشم و عصبانیت بروز دهید روش بسیار موثرتری است.

بهتر است نظرات منفی خود را با حالتی مثبت بیان کنید. برای مثال، اگر همسرتان همیشه دیر به محل قرار می‌رسد، به جای اینکه عصبانی شوید، به این صورت نارضایتی خود را نشان دهید: «من می‌دانم تو خیلی خونسرد هستی و کارهایت را آرام انجام می‌دهی، اما همین دیرکردن‌ها باعث ناراحتی من می‌شود.»

۸٫ همسرتان را تایید کنید

وقتی همسرتان در حال صحبت کردن است، با تمام وجود به حرف‌هایش گوش کنید. زیرا اگر خودتان هم در حین صحبت کردن مورد توجه او قرار نگیرید، ناراحت و دلخور خواهید شد.

برای هر دو طرف مهم است که صحبت‌های یکدیگر را تایید کنید. زیرا با این کار نشان می‌دهید برای طرف مقابل ارزش قائلید و او را درک می‌کنید.

۹٫ طاقت خود را زیاد کنید

هیچ‌کسی نمی‌تواند ادعا کند خطا و اشتباهی ندارد، پس باید با تفاوت‌هایمان کنار بیاییم. به جای اینکه برای کارهای اشتباه همسرتان عصبانی شوید، به جنبه‌ی مثبت رفتارهای او فکر کنید تا هم خودتان اذیت نشوید و هم زندگی شیرین‌تری داشته باشید.

برای مثال، شاید همسرتان در حین تماشای تلویزیون داد و فریاد راه بیندازد و این رفتارش خوشایند شما نباشد. اما می‌توانید به جای ناراحتی و برخورد با این رفتار، به خودتان بگویید همسرم چقدر شور و انرژی دارد. 

یا اگر همسرتان در برخورد با افراد غریبه خجالتی و کم‌رو است و این مساله باعث ناراحتی‌تان می‌شود، با این نگرش به قضیه نگاه کنید که همسرتان تمایل زیادی به دروغ بافتن و وقت گذرانی با غریبه‌ها ندارد و به ارزش وقتش پی برده است.

۱۰٫ بیشتر وقت بگذارید

خیلی مهم است که دو طرف زمانی را برای رابطه‌شان درنظر بگیرند. در این مدت زمان از گوشی موبایل و فضای مجازی فاصله بگیرید و تمام حواس خود را به شریک عاطفی‌تان بدهید. این فرصت می‌تواند یک گردش دونفره، سفری چند روزه یا شام خوردن در رستورانی جدید باشد. مهم این است جایی را برای باهم بودن انتخاب کنید که هیچ چیزی حواستان را پرت نکند.

۱۱٫ حامی و پشتیبان او باشید

وقتی همسرتان از مشاجره با همکارانش می‌گوید یا از رئیس خود گله و شکایت می‌کند، همیشه از او طرفداری کنید. زیرا در غیر این صورت هیچ‌یک از دو طرف نمی‌توانند روی دیگری حساب باز کنند. البته این بدین معنا نیست که بدون هیچ منطقی همسرتان را تایید کنید، بلکه باید نشان دهید حامی و پشتیبان او هستید.

۱۲٫ برای همسرتان خرج کنید

حتما نباید روز خاصی فرا برسد تا برای همسرتان هدیه‌ای بخرید. وقتی هدیه لذت بخش‌تر می‌شود که بدون هیچ مناسبتی خریده شود و دور از انتظارش باشد. پس برای قدردانی از همدیگر، بدون هیچ دلیلی هدیه بخرید. هرچند نیاز نیست هدیه‌ای بزرگ یا گران‌قیمت خریداری کنید، بلکه با هر هدیه‌ی کوچکی می‌توانید قدردان محبت‌هایش باشید. با این کار نشان می‌دهید برایش ارزش قائلید و به فکر او هستید. این هدیه می‌تواند شلوار راحتی با رنگ موردعلاقه‌ی همسرتان باشد.

۱۳٫ برای یک روز هیجان انگیز برنامه‌ریزی کنید

هیچ زن و مردی نمی‌توانند برای همیشه جذاب بمانند. پس از مدتی، جذابیت روزهای اول ازدواج از بین می‌رود و حتی ممکن است زوج‌ها برای هم خسته‌کننده شوند. اگر در رابطه‌ی خود چنین احساسی دارید، باید بدانید طرف مقابل‌تان هم همین حس را خواهد داشت. پس گاهی برای یک روز هیجان‌انگیز برنامه‌ریزی کنید و با این احساس تلخ مقابله کنید. برای این منظور، به دنبال ایده‌های خلاقانه باشید و بدانید خوردن شام در رستوران یا تماشای فیلم سینمایی، نمی‌تواند همسرتان را به وجود بیاورد. پیشنهاد می‌کنیم در هر ماه یک روز را به تجربه‌های شگفت‌انگیز مانند رفتن به کنسرت یا اسکی روی یخ اختصاص دهید.

منبع: cosmopolitan

دیدگاهتان را بنویسید