۱۹ راهکار برای اینکه شادتر زندگی کنید

مردم اغلب می پرسند برای اینکه شادتر و خوشحال تر باشیم، چه کاری می توانیم انجام بدهیم؟

ما معمولاً به آنها راه کار های زندگی شادتر را پیشنهاد میدهیم. اگه روش های علمی زیر را در زندگی به کار ببرید، می توانید خوشالی و شادی شخصی خودتان را به مراتب افزایش بدهید. به عنوان مثال، اعتماد به نفستان را افزایش بدهید، همیشه به پیشرفت فکر کنید، احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و در نهایت از هدر رفتن انرژیتان جلوگیری کنید.

۱اول از همه مشخص کنید که برای شادی خودتان چه کاری می خواهید انجام بدهید.

اول از همه باید تستی بدهید تا نقاط ضعف و قوت خودتان رو بشناسید. بعد از آن باید مهارت های شاد زیستن را یاد بگیرید و بدانید که این مهارت ها چه هستند و سپس یاد بگیرید که چطور نقاط ضعفتان را برطرف کنید و برای خودتان شادی و خوشحالی بیشتری به وجود بیاورید.

۲ذهنیت مثبت بسازید و شادی را افزایش دهید.

همه بخش های مغز ما با تمرین می توانند قوی تر شوند. اگه مغز ما در به خاطر سپردن اتفاقات منفی خوب عمل می کند پس می توانیم بخش هایی از مغز را که مسئول به خاطر آوردن اتفاقات مثبت هستند را هم تقویت کنیم.

۳برای افزایش شادی، انتخاب کن که مثبت ها را ببینی

همه چیز به انتخاب های ما بستگی دارد. اگه انتخاب کنیم می توانیم همه تجربیاتمان را آزار دهنده ببینیم. اما وقتی که در زندگی به دنبال مثبت ها باشید، از پیدا کردن خوبیهای فراوان شگفت زده می شوید. برای افزایش شادی، تلاش کنید مثبت ها را در زندگی افزایش و منفی ها را کاهش بدهید. این مهارت همچنین به کاهش استرس و افزایش انعطاف پذیری کمک می کنه.

۴از رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید و شادی را در زندگی تجربه کنید.

به نظر می رسد فیس بوک  بر شادی ما اثر منفی دارد. با انتخاب فاصله گرفتن از فیس بوک یا تغییر روش های استفاده از رسانه های اجتماعی، شادی خودتان را افزایش بدهید.

۵- مهارت های زیرکانه تر و زمان بیشتری را برای شادی صرف کنید.

اینکه انتخاب کنیم پولمان را چگونه خرج کنیم بر اینکه چه کارهایی می توانیم انجام بدهیم اثر می گذارد. این موضوع به نوبه خودش بر اینکه چطور و چقدر می توانیم شاد باشیم، تاثیر می گذارد. بنابراین، وقتی خانه یا ماشین ارزان تر را انتخاب می کنیم – مواردی که به هیچ وجه برایمان شادی نمیاورند- پول بیشتری داریم تا برای ماجراجویی ها و خرید هدیه برای دوستان صرف کنیم، اینها همان مواردی هستند که واقعاً برای ما شادی را به ارمغان می اورند.

۶برای شادی بیشتر، ارتباط صمیمانه برقرار کنید.

هنگامی که با دیگران مهربان و صمیمی هستیم، احساس بهتری نسبت به خودمان پیدا می کنیم. ما می توانیم نسبت به دیگران همدرد و همدل باشیم، یا می توانیم نسبت به آن ها فقط با احترام رفتار کنیم. پس بهتراست با مهربانی با دیگران رفتار کنیم.

۷الگوهای تفکر منفی را از خودتان دور کنید و الگوی شادی را جایگزین کنید.

گاهی اوقات زندگی آنطوری که انتظارش را داریم پیش نمی رود و ما مدام با خودمان فکر می کنیم که چرا اینطور شد و به مسائلی که باعث آزردگی ما شده اند فکر می کنیم. افکار منفی بیشتر از آنکه راه چاره ای برای ما داشته باشند، ما را آزار می دهند. مواردی مثل نگرانی ها، خود را قضاوت کردن، ترس از شکست و غیره جلوی پیشرفت ما را می گیرند. هنگامی که متوجه می شوید در افکار منفی فرو رفته اید، سریع جریان آن افکار رو قطع کنید و دوباره به افکار مثبت تمرکز کنید. با گذشت زمان، مغز شما یاد می گیرد که این کار را خیلی راحت تر و به صورت خودکار انجام بدهد.

۸شفاف سازی کنید و شادی را تجربه نمائید.                            

چطور ممکن است در زندگی پیشرفت داشته باشید در صورتیکه حتی نمی دانید چه احساسی دارید و چرا چنین احساسی دارید؟ برای اینکه بتوانید راه کار های زندگی شادتر را استفاده کنید، تلاش کنید احساساتتان را بشناسید و هیجاناتتان را بفهمید و همچنین دلیل به وجود آمدن آن هیجانات را هم پیدا کنید.

۹با ارزشهایتان زندگی کنید و شادی را برای خودتان به ارمغان بیاورید.

هنگامی که شروع می کنید خودتان و ارزشهایتان را بشناسید، ممکن است متوجه بشوید که می دانید چه چیزهایی باعث شادی شما می شوند اما هیچ کاری در جهت به وقوع پیوستن آن ها انجام نمی دهید. برای اینکه شادتر باشید، ارزش هایتان را به درستی شناسایی کنید، به این ترتیب می توانید بر اساس ارزش های واقعی خودتان که دوستشان دارید، زندگی کنید.

۱۰به خوبیها توجه کنید که باعث شادی بیشتر می شوند.

درسته، گاهی وقت ها زندگی سخت است اما توجه کردن به خوبی ها، انعطاف پذیری شما را افزایش می دهد. هنگامی که به یک خوبی در زندگی خود توجه می کنید، آن لحظه را با تمام وجود و آگاهانه زندگی کنید و ببینید چطور برایتان شادی را به ارمغان می آورد. حتی در لحظات سخت زندگی. یا درباره لحظه ای در آینده فکر کنید که در آن احساس بهتری دارید.

۱۱بفهمید شادی برای شما چه معنایی داره.

هر انسانی تعریف متفاوتی از شادی دارد. هنگامی که بدانید شادی برایتان چه معنایی دارد، راحت تر و آسان تر و حتی سریع تر می توانید راحت تر و حتی سریع تر می توانید به راه کار های زندگی شادتر دست پیدا کنید. بنابراین، تلاش کنید که مفهوم و معنای شادی را پیدا کنید، بفهمید چه شکلیه و چه احساسی براتون به وجود میاره – تا خیلی راحت تر بتونید شادی رو برای خودتون به وجود بیارید.

۱۲- ذهن آگاهی را تمرین کنید و نتیجه آن را در افزایش شادی ملاحظه بفرمائید.

گاهی وقت ها می خواهیم فرار کنیم. دنیا برایمان تاریک و ترسناک به نظر می رسد اما با تمرین ذهن آگاهی لحظات مثبت بیشتری را تجربه می کنیم و از زندگی بیشتر لذت می بریم. ذهن آگاهی یعنی حضور در لحظه با تمام حواس. یعنی به عنوان مثال اگر در حال نوشیدن چای هستید، آن را با دستانتان لمس کنید (حس لامسه)، بوی آن را با بینی تان با تمام وجود حس کنید (حس بویایی)، مزه آن را با زبانتان بچشید (حس چشایی)، رنگ آن را با چشمانتان ببینید (حس بینایی) و در نهایت صدای چای خوردنتان را با گوش جان بشنوید (حس شنوایی) و لذت ببرید. در این لحظه متوجه می شوید که از همه غم ها، نگرانی ها و افکار فاصله گرفته اید و دارید در لحظه حال و با تمام حواستان زندگی را تجربه می کنید.

۱۳برای خلق زندگی مورد علاقه ای که به دنبالش هستید از تخیلات خود استفاده کنید.

آیا می دانستید که ذهن شما به درستی نمی تواند تفاوت بین رویا و واقعیت را تمییز بدهد؟ ذهن شما برای تمایز قائل شدن بین این دو با دشواری فراوانی روبه رو می شود. بنابراین، وقتی چیزی را تصور می کنید – حتی شادی را – مغز شما به گونه ای عمل می کنه که انگار این مساله واقعیت دارد. ما می توانیم از تصورات و تخیلات برای خلق شادی کمک بگیریم و از زندگی بیشتر لذت ببریم.

۱۴پا را از زندگی فراتر بگذارید تا لحظات شادی داشته باشید.

با کارهای تکراری و روزمره ای که هر روز دارید انجام می دید، چطور می تونید زندگیتون رو تغییر بدید؟ این تمرین کمی سخته اما خودتون رو مجبور کنید که به ترس ها تون غلبه کنید و با اشتیاق زندگی رو تجربه کنید. تلاش کنید کارهای متضادی انجام بدید تا ببینید و متوجه بشید هنگامی که مغزتون انعطاف پذیری لازم رو به دست میاره، چه احساس خوبی بهتون دست می ده.

۱۵خودتان باشید تا به شادی دست پیدا کنید.

یکی از راه کار های زندگی شادتر اینکه وقتی به مردم اجازه دهیم که بر ما تسلط پیدا کنند، دیگر شاد نیستیم. اما هنگامی که قاطعانه خودمان را بیان کرده و از حقوق و نیازهایمان دفاع می کنیم، احساس می کنیم کنترل زندگی خود را به دست گرفته ایم. یاد بگیرید کنترل زندگی را در دست بگیرید زیرا این موضوع به شما کمک می کند به آن دسته از چالش های میان فردی که شادیتان را می گیرند، غلبه کنید.

۱۶هدفتان را پیدا کنید و از شادی لذت ببرید.

همه ما می خواهیم تاثیر مثبت و نام ماندگاری از خود، در این دنیا بر جای بگذاریم اما گاهی بعضی از ما نمی دانیم چه کاری می خواهیم انجام بدهیم. هدف واقعی زندگی خودتان را کشف کنید و بفهمید چطور می خواهید به این هدف برسید تا زندگی مفهوم و معنای شادی را به شما نشان بدهد.

۱۷- ارتباطات معنا دار برقرار کنید تا زندگی شادی داشته باشید.

آیا می دانستید وقتی کارها را با همکاری دیگران و با هم انجام می دهیم، بیشتر لذت می بریم؟ به همین دلیل یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای شادی خودتون انجام بدهید این است که با دیگران ارتباطات معنا دار و اجتماعی برقرار کنید. بهترین تمرین ها برای افزایش و تقویت این ارتباطات تمرین مهربانی و قدردانی از افرادی است که دوستشان دارید و برایتان مهم هستند.

۱۸از تردمیل سرگردانی پیاده شوید و شادی را به همراه داشته باشید.

تردمیل سرگردانی تمایل ما برای بازگشتن به حالت هایی از شادی در طول زمان است. برای افزایش و تقویت حس شادی عمیق و درونی، می توانید حالت فیزیولوژیکی بدنتان را با استفاده از مواد غذایی متفاوت و تمرین های ورزشی تغییر بدهید. برای حفظ شادابی می بایست از نقطه امنتان خارج شوید و تنوع بیشتری به برنامه شادابیتان اضافه کنید.

۱۹مسئولیت پذیر باشید تا از تجربه شادی مسرور شوید.

هنگامی که برنامه هایمان را در سررسید یادداشت می کنیم و برایشان زمان معینی را مشخص می کنیم، بیشتر تمایل داریم که آن برنامه ها را انجام بدهیم. به همین دلیل وقتی مسئولیت های زندگیمان را می پذیریم، بهتر می توانیم برنامه هایمان را دنبال کنیم. بنابراین، اگر واقعا می خواهید شادتر باشید، به ناراحتی و غم اجازه ورود به فضای ذهنتان و زندگیتان را ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید