دوره آموزش آهنگسازی و تنظیم در صنعت موسیقی

آهنگساز کیست

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

آهنگ سازی معمولا شامل نت نویسی و ترکیب قطعات موسیقی به منظور اجرای ارکستر یا نوازنده می باشد. آهنگ ساز کسی است که آثار موسیقی را تالیف کرده و درواقع نویسنده ی موسیقی می باشد که با تسلط کامل بر علم موسیقی ، ایده ها و خلاقیت های فکری خود را در قالب نت های موسیقی به رشته ی تحریر در بیاورد . آهنگسازی صرفا ملودی ساختن نیست بلکه هر آهنگسازی مانند تمامی حرفه های علمی دیگر بایستی ، در مراکز آموزش موسیقی در رشته ی آهنگسازی شرکت کرده و از تمامی رشته های موسیقی از جمله ساز شناسی ، سازبندی ، پلی فونی ، هارمونی ، رهبری ارکستر اطلاع کافی داشته باشد
تمامی آهنگسازها معمولا بایستی در یک ساز به خوبی تسلط داشته باشند . در واقع در حیطه ی موسیقی به دلیل نیاز شدید به علم موسیقی و وسعت کار آهنگسازی ، از آهنگسازها به عنوان دائره المعارف موسیقی نام برده می شود .

مسئولیت آهنگساز

حرفه ی آهنگسازی در عین جذابیت بسیار پیچیده و سنگین می باشد . غالبا آهنگساز مشخص می کند که یک ترانه با چه گامی ، چه لحنی ، چه صدایی ، چه سبکی و چه دستگاهی اجرا شود . اوج و فرود های ترانه ، اینکه در کدام قسمت باید صدای بلند یا پایین خوانده شود و همچنین نقطه ی اوج ترانه و تکرار آن اگر در روند ترانه مشخص نشده باشد بر عهده ی آهنگساز می باشد .
تمامی آهنگسازها معمولا برای ساختن آهنگ از ساز استفاده کرده ، همزمان حال و حس خود را با نواختن ساز روی ترانه اجرا می کند. البته نواختن ساز برای آهنگساز ضروری نیست چراکه می تواند با تکیه بر علم و مهارت خود و شناخت کامل موسیقی ، بدون استفاده از ساز تنها با تکرار و زمزمه کردن ترانه آهنگسازی انجام دهد .
در آهنگسازی حرفه ای آهنگ تنظیم شده به صورت نت یادداشت شده که پارتینور نام می گیرد . ولی درملودی سازی و یا ساختن معمولی اهنگ معمولا این مرحله ی نت نویسی انجام نمی شود و ملودی ضبط و ذخیره می شود . این نوع ملودی سازی را میتوان آهنگسازی غیر حرفه ای نامید .
کار و مسئولیت آهنگساز همیشه با تحلیل و نوآوری و خلاقیت همراه است . آهنگسازباید روحیه ای خلاق و هنری داشته باشد و از شناخت و دانش خوبی نسبت به موسیقی بهره مند باشد .همچنین یک اهنگساز باید پشتکار زیادی نسبت به تولید آثار هنری خود داشته باشد .

وظایف آهنگساز

تولید و نوشتن ملودی و آهنگ برای گروه های موسیقی ، ارکسترها ، فیلم ها و …  . آهنگساز باید از جدیدترین متدها و تغییرات موجود درعرصه ی موسیقی مطلع باشد. گوش دادن فعال به انواع آثار هنرمندان و آهنگ سازان برجسته ( چراکه برای الهام گرفتن در ساخت آهنگ جدید بسیار موثر است )

  • تدریس آهنگ سازی
  • اجرای ارکستر به عنوان رهبر یا نوازنده ی ارکستر
  • داشتن روحیه ی همکاری با تنظیم کنندگان ، نوازندگان و خوانندگان
  • داشتن تمرینات مداوم

    توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

تنظیم کننده کیست 

به طور کلی تنظیم کننده کسیست که مسئولیت آماده سازی و نوشتن تمامی نتهای آهنگ مختص سازهای انتخابی را برعهده داشتهو تمامی این نتها و حس و حال آهنگ را حفظ می کند . آهنگساز در واقع نتها و صداهای مختلف و تکنیک های تازه را باهم ترکیب کرده و نهایتا ترکیبی تازه و خاص از آنها ارایه می دهد.
در واقع آهنگساز است که قادر است ، یک ملودی معمولی و ساده را با ترکیبی بسیار زیبا به گوش ها رسانده و یا یک ملودیزیبا و خاص را تکراری و معمولی نشان دهد و در مرحله ی آخر تمامی نوازندگان نتهای نوشته شده را با ساز خود نواخته و شنوندگان حاصل کار آهنگساز ، تنظیم کننده و نوازنده را می شنوند .

تنظیم آهنگ

تنظیم آهنگ در کشور ما پدیده ای نوپا و تازه وارد است . اجرای خاص و متفاوت چند ساز با هم و به شکل همزمان ، یکی از دستاوردهای تنظیم خوب آهنگ است . در ایران سابقا در تمامی اجراهای زنده نوازندگان سازها مشترکا یک ملودی را همزمان با هم از ابتدا تا انتها می نواختند .
با ورود مقوله ی تنظیم آهنگ به موسیقی ایرانی ، تنوع بیشماری در اجراهای مختلف دیده شد و گروه های مختلف ارکستر نیز در ایران مشغول به کار شدند .
تنظیم کنندگان آهنگ باید کاملا با علم موسیقی آشنایی داشته ، کلیه ی سازها را شناخته و با نوع صدای آنها کاملا آشنا باشند .
تنظیم کننده ی آهنگ ، خط های ملودی را مشخص کرده و با سازها و صداها ترکیب می کند . به آهنگ موجودیت خاصی بخشیده و فقدانش به طور محسوسی در قطعه هایی که فاقد تنظیم است درک می شود .
تمامی تنظیم کنندگان بایستی ، به نمامی آثار هنری گوش فرا داده و خلاقیت و سلیقه ی خود را مطابق با اصول موسیقی در تنظیم قطعه ی موسیقی وارد کنند . همواره به خاطر داشته باشید تنظیم کنندگی آهنگ کار ساده ای نیست . تنظیم کننده بایستی ، نتها را نوشته و آماده کرده و هماهنگی و ترکیب سازها و زیبایی ترانه را مدیریت کند .
گاها تنظیم کننده می تواند سرپرستی گروه موسیقی را بر عهده بگیرد . تنظیم آهنگ هم می تواند برای چندین ساز و یا برای دو تا از آنها صورت گیرد . تنظیم کننده همیشه مطابق با سلیقه ی شخصی و اگاهی از اصول موسیقی تنظیم آهنگ را انجام می دهد .
تنظیم کننده بعد از تنظیم ملودی ، سازهای مورد نظرش را دسته بندی کرده تا وسعت صدای آنها را بررسی کند . او باید طوری سازها را طبقه بندی کند که بهترین نتیجه را در صدای نهایی داشته باشد .
در مرحله ی آخر ، تنظیم کننده بایستی به ترتیب اهمیت سازها ، نتها را روی خطوط حامل پارتیتور نوشته و آماده ی اجرا کند .
در کلام اخر ، می توان ادعا کرد که تنظیم آهنگ امری کاملا سلیقه ای می باشد ، اما ان تنظیمی بر دلها می نشیند که مطابق با رعایت اصول موسیقی ، زیبایی و تفاوت را حفظ کرده و ملودی خاصی را ارایه دهد
به طور خلاصه تنظیم کنندگان نتها را بعد از اهنگسازی ترکیب کرده و بعد از نت خوانی به هر لایه از نتها صدای خاصی اضافه کرده و بعد از مراحل تنظیم ملودی ، قطعه ی موسیقی را به بهترین وجه ممکن ارایه دهد .

آموزش آهنگ سازی و تنظیم در صنعت موسیقی

به زبان ساده تر تنظیم کننده فردیست که ملودی را از آهنگساز گرفته و بر اساس ملودی ترانه قسمت ترکیبی آنرا تنظیم می کند . تنظیم کنندگی آهنگ حرفه ای بسیار پیچیده و اصولی می باشد که پیشرفت و درخشیدن در این عرصه مستلزم داشتن آگاهی کافی و آموزش های لازم در این عرصه می باشد . هرچه دانش ، تخصص و آگاهی تنظیم کننده در زمینه ی موسیقی به روزتر و جدیدتر باشد به همان نسبت در کارش موفق تر خواهد بود .

مرکز آموزش مجازی پارس ، ارایه دهنده ی دوره های آموزشی آهنگ سازی و تنظیم در صنعت موسیقی بوده و کلیه ی دانش و اطلاعات لازم و به روز را در این زمینه در اختیار دانشپذیرانش قرار می دهد.  این مرکز ارایه دهنده ی دوره های آموزشی زمینه ی آهنگسازی ، تنظیم ملودی ، آهنگسازی ، اصول اهنگسازی و … در قالب بسته های آموزشی و آنلاین بوده و ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه ، تمامی دانش کافی در این زمینه را در اختیار دانش پذیران قرار می دهد.
مرکز آموزش مجازی پارس ، اعطا کننده ی مدرک معتبر دوره بعد از اتمام دوره های آموزشی بوده و فرصتهای بالقوه ی خاصی برای حرفه ایهای عرصه ی موسیقی به وجود می آورد.

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

دیدگاهتان را بنویسید