چگونه کار پیدا کنیم؟

چه قصد تغییر  شغل فعلیتان داشته باشید، یا تازه فارغ التحصیل شده‌اید و تلاش می‌کنید برای اولین بار استخدام شوید، در هر دو صورت بدون توجه به سن یا تجربه استخدام در بازار کار می‌تواند امری دشوار و سخت باشد. برای آشنایی با روش‌های پیدا کردن فرصت‌های شغلی مناسب با ما همراه باشید

با جستجو در اینترنت برای یافتن فرصت‌های شغلی شروع کنید، رزومه کاری و نامه ارسالی خود را مطابق با آنچه کارفرمایان می‌خواهند تنظیم کنید و سپس این رزومه‌ها را ارسال کنید. این فرایند ممکن است دلهره‌آور باشد، اما با داشتن اراده و برنامه‌ای خوب فرصت مناسبی را پیدا خواهید کرد.

۱. پیدا کردن فرصت شغلی

۱. آنلاین جست‌وجو کنید. بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها موقعیت‌های شغلی خود را در وب‌سایت‌های کاریابی و وب‌سایت‌های شرکت خود تبلیغ می‌کنند. اگر می‌دانید  برای کدام شرکت می‌خواهید کار کنید، با چک کردن وب‌سایت آن‌ها شروع کنید. احتمالاً یک قسمت با عنوان “فرصت‌های شغلی” را مشاهده خواهید کرد. برای دیدن آنچه که در دسترس است بر روی این قسمت کلیک کنید.

شما همچنین می‌توانید از موتورهای جستجوی آنلاین استفاده کنید تا جستجوی خود را گسترش دهید. کلمات کلیدی و مکان جغرافیایی را در سایت‌های محبوب وارد کنید.

  • به عنوان مثال، اگر به دنبال یک شغل به عنوان فروشنده تجهیزات پزشکی در شیکاگو هستید، اصطلاحات جستجوی شما باید “فروش” و “پزشکی” و منطقه جغرافیایی شما “شیکاگو، ایلینوی” باشد.

۲. از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. سایت‌های شبکه‌های اجتماعی فقط برای سرگرمی و ارتباط با دوستان نیستند. آن‌ها همچنین می‌توانند به شما در پیدا کردن و درخواست شغل کمک کنند. اگر تصمیم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جستجوی شغلی خود دارید، می‌توانید پیج اجتماعی خود را روی “پرایوت” تنظیم کرده و پیج جدید حرفه‌ای که قصد اشتراک با کارفرمایان احتمالی دارید را ایجاد کنید. سایت‌های زیر ابزارهای خوبی برای پیدا کردن کار هستند:

لینکدین: شما می‌توانید از این سایت برای ایجاد یک پروفایل حرفه‌ای آنلاین استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید یک بیوگرافی پست کنید که کارفرمایان بالقوه را از وجود شما مطلع می‌سازد. شما همچنین می‌توانید رزومه فعلی خود را برای دیگران ارسال کنید.

توییتر: مردم به طور فزاینده از این ابزار برای پیدا کردن شغل استفاده می‌کنند. اگر با توییتر آشنا هستید، می‌توانید شرکت‌هایی را که علاقه مند هستید دنبال کنید و پست‌های تبلیغاتی را مشاهده کنید. شما همچنین می‌توانید در این سایت از هشتگ‌های محبوب مانند #شغل و #جست وجوی شغلی استفاده کنید.

۳. از بانک کار دولتی استان خود استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از اینترنت برای جستجوی منابع شغلی در استان خود استفاده کنید. هر استان یک مجموعه آنلاین از شغل‌های موجود را به عنوان یک بانک شغلی دارد. بانک کار استان خود را پیدا کنید و شروع به جستجو کنید.

  • همانند سایر موتورهای جستجوی شغلی، بانک‌های کاری دولتی به شما اجازه می‌دهند تا کلمه کلیدی و شهر خود را جستجو کنید.

۴. شبکه‌سازی کنید.شبکه‌سازی فرصتی برای تقویت ارتباط با افراد در حوزه حرفه‌ای شما است. این امر به شما برای ملاقات با افراد جدید کمک می‌کند. خودتان را بیرون بیاورید و با افرادی که می‌توانند در جستجوی شغلی شما مفید باشند ارتباط برقرار کنید. می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: “من تازه شروع به شبکه‌سازی کرده‌ام و می‌خواستم بدانم آیا فرصت‌هایی  که برای من مناسب است را می‌شناسید؟”اگر  بتوانید یک توصیه‌نامه در رزومه خود داشته باشید می‌تواند رزومه شما را بسیار قوی سازد! برای این امر می‌توانید با این افراد تماس بگیرید:

  • اساتید سابق
  • کارفرمایان گذشته
  • کارمندان شرکتی که می‌خواهید برای آن کار کنید
  • کسی که می‌دانید شغلی شبیه به آنچه که می‌خواهید، دارد

۵. به دیگران بگویید به دنبال کار می‌گردید. دوستان و خانواده می‌توانند منابع شگفت انگیز شغلی شما باشند. آن‌ها ممکن است از فرصت‌های شغلی که شما از آن‌ها آگاه نیستید مطلع باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند دوستی داشته باشند که به دنبال استخدام است. اطمینان حاصل کنید که هر کس در حلقه شما می‌داند که به دنبال کاری جدید می‌گردید.

  • شما می‌توانید بگویید، “من به دنبال یک کار جدید در انتشار هستم . اگر فرصت شغلی در این زمینه پیدا شد به من اطلاع دهید.”

۶. در نمایشگاه شغلی شرکت کنید. یک نمایشگاه شغلی فرصتی عالی برای دیدار با افراد جدید و جمع‌آوری اطلاعات در مورد کارفرمایان بالقوه است. شهرها و دانشگاه‌ها نمایشگاه‌های شغلی دارند. گاهی اوقات سازمان‌های خصوصی نیز نمایشگاه‌های شغلی برگزار می‌کنند.

  • وب‌سایت شهر یا دانشگاه خود را برای پیدا کردن اطلاعات در مورد نمایشگاه‌های شغلی بررسی کنید.
  • در یک نمایشگاه شغلی، می‌توانید بروشورها و سایر اطلاعات را از شرکت‌هایی که استخدام می‌کنند جمع‌آوری کنید. شما همچنین می‌توانید با کارکنان صحبت کنید.

۷. سازمان یافته باشید. داشتن یک برنامه مشخص یکی از بهترین منابع شماست. زمانی را برای ایجاد طرح چگونگی انجام جستجوی شغلی خود، اتخاذ کنید. شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که برای یک موقعیت شغلی بیش از یک بار درخواست ندهید. تقویم فعالیت‌های هفتگی یا روزانه مرتبط با جستجوی خود را ایجاد کنید. در این تقویم می‌توانید مواردی این‌چنینی داشته باشید:

  • به پست‌های آنلاین نگاه کنید
  • با شبکه خود ارتباط داشته باشید
  • روی رزومه خود کار کنید
  • برای تعداد مشخصی از مشاغل در هر هفته درخواست دهید

۲. ایجاد رزومه

۱. رزومه خود را با شغل درخواستی مطابقت دهید. رزومه شما راهی برای نشان دادن مهارت‌ها و مدارک تحصیلی‌تان است. رزومه همچنین مهارت‌های بالقوه شما متناسب با نیازهای شغلی را به کارفرمایان نشان می‌دهد. زمانی را به تغییر دادن رزومه‌ی خود متناسب با هر درخواست شغلی اختصاص دهید. به دنبال کلمات کلیدی و تم‌ها در توصیف شغلی باشید و مطمئن شوید که رزومه شما این شرایط را برجسته می‌کند.

  • برای مثال، شاید یک شغل مستلزم “مهارت‌های ارتباطی برجسته” باشد.  در رزومه خود لیستی از نمونه‌های خاصی از مهارت‌های ارتباطی خود را عنوان کنید.
  • شما مجبور نیستید رزومه خود را هر بار کاملاً عوض کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که بر مهارت‌هایی که برای آن کار خاص مهم هستند، تأکید داشته باشید.

۲. یک پروفایل شخصی ایجاد کنید.  رزومه خود را  با کمی اطلاعات در مورد خودتان شروع کنید. یک پاراگراف مختصر بنویسید که کارفرمایان را در مورد مهارت‌هایتان مطلع می‌سازد و به آن‌ها می‌گوید که چه مهارت‌های خاصی را می‌توانید به این کار بیاورید. آن را کوتاه و حرفه‌ای نگه دارید.

  • در چند جمله، مهم‌ترین مهارت‌های خود را توصیف کنید.
  •  از صفت‌های مبهم مانند “سازمان یافته” دوری کنید. از واژه‌های توصیفی مانند «مذاکره کننده»، «تصمیم گیرنده» و «مدیریت زمان » استفاده کنید.

۳. یک نامه همراه بنویسید. بسیاری از شغل‌ها فقط نیاز به یک رزومه دارند، اما بعضی دیگر نامه همراه نیز می‌خواهند. یک پیش نویس در دست داشته باشید و آماده باشید که آن را با جزئیات هر کار تطابق دهید. نامه کتبی خوب باید تجربه و مدارک شما را توضیح دهد. شما باید مثال‌های خاص برای توضیح اینکه چرا برای این موقعیت شغلی مناسب هستید داشته باشید.

  • شاید توصیف شغلی نیازمند کسی باشد که بتواند به عنوان بخشی از یک تیم کار کند. شما می‌توانید توضیح دهید که در زمان کارآموزی خود مسئولیت سازمان‌دهی پروژه‌ای که چند کارآموز دیگر نیز بر روی آن کار می‌کرد را بر عهده داشتید.
  • سعی کنید نامه همراه خود را در حد یک صفحه نگه دارید.

۴. با دقت ویرایش کنید.  نگاهی به رزومه و نامه‌ی خود داشته باشید و سپس دوباره آن‌ها را ویرایش کنید. اطمینان حاصل کنید که هر گونه املای غلط یا خطاهای دستوری را رفع کنید. از یک دوست یا اعضای خانواده بخواهید که آن را بخواند و اشتباهاتش را پیدا کند. نگاهی تازه می‌تواند اشتباهاتی را که ممکن است از دستتان در رفته باشد را پیدا کند.

۵. پست‌های آنلاین خود را ویرایش کنید. جستجوی شغلی مدرن به طور گسترده به صورت آنلاین انجام می‌شود. مهم این است که شما زمینه‌ی خوبی را در اینترنت از خود به جا گذاشته باشید. مراقب باشید که پروفایل‌های رسانه‌ای مثبت و حرفه‌ای ایجاد کنید. یک کارفرمای بالقوه ممکن است اطلاعات شما را مشاهده کند.

  • به عنوان مثال، مراقب باشید که پروفایل قابل توجهی در لینک دین ایجاد کنید. عنوان شما باید مختصر باشد.
  •  از فضای ارائه شده برای نشان دادن مدارک و تجربیات خود استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که پروفایل خود را ویرایش کنید.
  • اطلاعات تماس و لینک رزومه خود را نیز وارد کنید.

۳. درخواست کار

۱. به دقت توصیف شغل را بخوانید. اولین قدم برای درخواست این است که بفهمید شغل مستلزم چه مهارت‌هایی است. توضیحات شغلی را به خوبی بخوانید. بر مدارک  و وظایف شغلی مورد نیاز تمرکز کنید؟

  • برای شغل‌هایی که مطلقاً برای آن‌ها واجد شرایط نیستید درخواست نکنید به عنوان مثال، اگر اسپانیایی صحبت نمی‌کنید، به آگهی‌ای که بیان می‌کند “اسپانیایی مورد نیاز است” پاسخ ندهید.

۲. کلید واژه‌ها را هایلایت کنید. به آنچه موقعیت شغلی تأکید دارد توجه کنید. به عنوان مثال، اگر موقعیت شغلی در بازاریابی است، ممکن است شرایطی مانند بازاریابی دیجیتال، سئو و غیره را بخواهند. اطمینان حاصل کنید که این اصطلاحات را هم در رزومه و هم در نامه همراه خود ذکر می‌کنید.

۳. رزومه خود را اصلاح کنید. بسیاری از موتورهای جستجوی شغل و وب‌سایت‌های شرکت از شما می‌خواهند که رزومه خود را به صورت آنلاین ارسال کنید. قبل از اینکه “تأیید” را فشار دهید، زمانی کافی برای اصلاح آن صرف کنید. این امر شامل رزومه و نامه همراه است. شما همچنین باید زمینه‌هایی را که برای اطلاعات شخصی شما درخواست می‌کنند، بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات شما به درستی وارد شده‌اند.

۴. مصاحبه‌ی خود را به خوبی پشت سر بگذارید. خوشبختانه تمام تلاش‌های سخت شما به مصاحبه ختم می‌شود. اگر از شما خواسته شد برای مصاحبه بروید، زمانی را به آماده شدن اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که نمونه‌هایی آماده برای توضیح دستاوردهای گذشته خود و نحوه کمک به این شرکت داشته باشید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید، “من می‌دانم که شما به دنبال گرفتن نیروی جدید برای افزایش فروش هستید. من دوست دارم در مورد ایده‌هایم برای کمپین بازاریابی مستقیم به شما بگویم.”

  • لباس حرفه‌ای بپوشید
  • تماس چشم داشته باشید و با اطمینان صحبت کنید.
  • به موقع برسید.

۵. پیگیری کنید. اگر یک مصاحبه داشته‌اید، نوشتن یک یادداشت کوتاه برای تشکر امری پسنده است. به طور معمول این کار توسط ایمیل انجام می‌شود. شما می‌توانید بنویسید “از شما متشکرم که امروز برای دیدار من وقت گذاشتید. من از یادگیری بیشتر در مورد سازمان شما لذت بردم و از ایده کار به عنوان بخشی از تیم شما هیجان دارم. »

شما همچنین می‌توانید پس از ارسال یک درخواست شغلی پیگیری کنید. در این پیگیری می‌توانید بنویسید ” برای شما می‌نویسم تا اطمینان حاصل کنم که درخواست من را دریافت کرده‌اید. من خوشحال می‌شوم تا نمونه‌های بیشتری از مدارک تحصیلیم را ارائه دهم اگر مفید واقع شود.”

منبع: Wikihow

دیدگاهتان را بنویسید