دوره آموزشی روان شناسی بالینی

دوره آموزش روانشناسی بالینی

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

روانشناسی فیزیولوژیک

یکی از شاخه های مورد مطالعه ی روانشناسی بالینی ، روانشناسی فیزیولوژیک است . علوم روانشناسی مانند بسیاری دیگر از علوم ریشه در نیاز ها و کنجکاویهای انسان دارد . امروزه روانشناسی فیزیولژیک به عنوان یکی از رشته های روانشناسی در دانشگاه ارایه می شود که خود رویکردی زیستی به مباحث روانشناسی می بخشد که حیطه ای بسیار کارآمد و پیشرو است . رشته ی روانشناسی فیزیولوژیک با استمداد از پژوهش ها و نتایج تحقیقات انجام شده سعی بر پاسخگو بودن نسبت به پرسش های کاربردی و اصولی دارد .
بررسی و پژوهش بر پدیده ها و مفاهیم روانشناسی از جمله افسردگی ، اسکیزوفرنی ، حافظه ، رفتارهای جنسی ، هیجان ، هوش هیجانی ، گفتار و یا اختلالاتی نظیر پرخوری ، وسواس ، بی خوابی ، ادراک پریشی ، ارتباط ذهن و مغز و … در حیطه ی روانشناسی فیزیولوژیک انجام شده و تا به امروز با تکیه بر ابزارها و روش های پیشرفته ی روانشناسی به نتایج مطلوبی دست یافته است .
محور اصلی پژوهش ها و تحقیقات روانشناسی فیزیولوژیک و عصب روانشناسی ، چگونگی کارکرد مغز و اعصاب ، سیستم های درون ریز و عصبی ،با توجه به کالبد شناسی اندامهای مختلف عصبی می باشد .

مباحث روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی زیر مجموعه ی علوم روانشناسی می باشد که به بحث و گفتگو در مورد اختلالات روانی و اعصاب و تشخیص امراض روانی و درمان آنها می پردازد . حدود یک قرن است که رشته ی روانشناسی به شکلی علمی و منظم به دنیا ارایه شده و در طی این سالها با رشد روز افزون چشمگیری مواجه شده است .
رشته  روانشناسی عمومی  هم مانند دیگر  زمینه های علمی با رشد سریع دانش و تخصص در این زمینه بوجود آمد و هم اکنون در آمریکا حدود ۲۰ /۳۰ گرایش  دارد که هر کدام از این مباحث روانشناسی مهارت و تخصص خاص خود را می طلبد . اما در ۲۵ سال گذشته هیچکدام از گرایش های روانشناسی به اندازه ی گرایش بالینی پیشرفت نداشته است و امروزه تعداد افرادی که در این زمینه تحقیق و پژوهش می کنند ، از گرایش های دیگر روانشناسی بیشترند .

عوامل موثر در پیدایش روانشناسی بالینی

پیشرفت در ماهیت هوش و سنجش آن ،روانشناسی کودک ، تفاوتهای فردی و …. باعث پیدایش گرایش روانشناسی بالینی شده است . مرز بین روانشناسی کودک با روانشناسی بالینی بسیارنامشخص است . در ابتدا روانشناسی بالینی به منظور علاقه به حل مشکلات کودکان عقب افتاده به وجود آمد . پیدایش آژمون های روانشناسی و ابزار ها و …. نیز در سیر تکاملی و پیشرفت روانشناسی بالینی نقش مهمی داشته اند .
محدوده ی فعالیت روانشناسی بالینی مختلف و گسترده است و بیشتر بستگی به نوع موسسه ی روانشناسی دارد . به عنوان مثال وظیفه ی روانشناسان بالینی در بیمارستان روانی ممکن است صرفا منحصر به تشخیص بیماری از طریق تستهای سنجشی ،  فعالیت های روان درمانگرانه ، تحقیقات و پژوهش های مباحث روانشناسی و یا تعلیم عده ای از دانش آموختگان رشته ی روانشناسی باشد .
روانشناسان بالینی گاها در مدارس ، مراکز مشاوره ی کودکان ، بیمارستانها ، زندانها ، پرورشگاه ها ، کودکستانها ، کارخانه ها ، و ….. مشغول به فعالیت شوند .

انواع روانشناسی بالینی

تقریبا ۴ نوع زمینه ی فعالیتی در روانشناسی بالینی وجود دارد که عبارتند از :
دسته ی اول روانشناسانی هستند  که به منظور درمان بیماری با روانکاوان و روانپزشکان اشتراک مساعی دارند و بیشتر نقطه ی توجه آنان به سمت کشف ماهیت بیماری و چگونگی معالجه ی افراد توجه می کنند .
دسته ی دوم کسانی هستند که بیشترین وقت خود را صرف سنجش خصوصیات افراد و انجام آزمونهای روانشناسی می کنند .
دسته ی سوم ، به طور مشترک فعالیتهای دسته ی اول و دوم را انجام داده و هم به درمان و تشخیص بیماری می پردازند .
و دسته ی آخر روانشناسانی هستند که به تحقیق و پژوهش در مورد بیماران روانی علاقه داشته و به کشف علل ، علایم و روش های درمانی بیماران می پردازند .
روانشناسان بالینی به روش های مختلفی جهت درمان و تشخیص بیماریهای روانی و اختلالات متوسل می شوند که از جمله این روش ها ، مصاحبه ی کلینیکی ، مشاهده ی رفتار بیمار ، آزمونهای روانشناسی ، بررسی تاریخچه ی فردی بیمار و … می باشد .
متعاقبا روش های مختلف درمانی نیز در روانشناسی بالینی وجود دارد که کلیه ی روانشناسان با توجه به رویکردهای نظری و تشخیص های کلینیکی یکی از آنها را به کار می برند . البته بعضی از روانشناسان نیز عقیده بر موثر بودن  روش های التقاطی دارند که از تمامی شیوه ها برای درمان امراض روانی بهره می جویند .

روانشناسی جنسیت

ساختار ژنتیکی و جنسیت هر فرد سازنده ی شخصیت ، هویت و نقش های او در زندگی خواهد بود . جنسیت کودک سبب می شود که افراد بر اساس تصورات قالبی جامعه و عرف زندگی با کودک برخورد کنند .
تفاوت های نقش جنسیتی بلافاصله از بدو تولد کودک شروع می شود یعنی زمانی که والدین برای کودک اسم انتخاب می کنند .
بسته به پسر و یا دختر بودن کودک ، رفتارهای متفاوتی از افراد نسبت به آنها سر می زند . بعد از تمامی این مسایل تلقینهای متفاوتی در جامعه نسبت به مرد یا زن بودن در مراحل مختلف در کودکان تقویت می شود .
روانشناسی جنسیت در این حیطه نسبت به کلیه ی مسایل و امور مربوط به جنسیت در افراد حساس بوده و به مطالعه ی تمام رفتارهای ناشی شده از جنسیت افراد می پردازد .

دوره ی آموزشی روانشناسی بالینی

در راستای پرورش علاقمندان و ارتقا دانش و تخصص افراد فعال مرتبط به زمینه ی روانشناسی ، مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره های روانشناسی بالینی نموده است .
این مرکز ضمن ارایه ی دوره در قالب بسته های آموزشی به صورت آنلاین ، امکان شرکت دردوره های آموزشی را برای کلیه ی اقشار جامعه فراهم نموده است .
مرکز آموزش مجازی پارس ، بعد از اتمام دوره توسط فراگیران به کلیه ی دانش پذیران مدرک معتبر اعطا کرده و بر سطح دانش آنها در این زمینه می افزاید

بازار کار روانشناسی بالینی

بر اساس آمار و شواهد موجود در امد سالیانه ی روانشناسان بالینی در ایالات متحده ی آمریکا در سال ۲۰۱۷ سالانه حدود ۷۸۸۰ دلار در سال محاسبه گردیده است . با توجه به پیش بینی های فعلی نرخ رشد این حرفه بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ حدود ۶۴۰۰۰ کار جدید در سطح بین الملل ایجاد خواهد کرد که در آمد هنگفتی را نصیب متخصصین و تحصیل کردگان در این حیطه خواهد نمود .
در این زمینه ی فعالیتی تازه واردان رشته ی روانشناسی بالینی با سابقه ی کمتر از ۵ سال می توانند به طور میانگین سالانه حدود ۶۹۵۰۰ دلار را از آن خود سازند . برای روانشناسان بالینی با سابقه کار بین ۵ تا ۱۰ سال  ، این مبلغ به حدود ۷۸۸۰۰ دلار می رشد واین در حالیست که روانشناسان با سابقه ی کاری بالا حدود ۱۰ تا ۲۰ سال در آمدی به مبلغ ۹۱۰۰۰ دلار را به طور میانگین و سالانه به خود اختصاص می دهند .
در ایران نیز روانشناسان بالینی ، می توانند در عرصه های مختلف روانشناسی وارد بازار کار شده و به نسبت سابقه ی کار خود در آمد قابل توجهی را به خود اختصاص دهند .

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

دیدگاهتان را بنویسید