مهمانداری: چگونه مهماندار هواپیما شویم؟ راهنمای صفر تا صد مهماندار شدن

با کمی جستجو در موتور جستجوی گوگل می توانید اطلاعات گوناگونی درباره وظایف مهماندار، تعریف شغل مهمانداری، سختی های این حرفه و… بدست آورید؛ به همین دلیل هم ما در این مقاله قصد نداریم درباره هیچ یک از موارد ذکر شده صحبت کنیم؛ طبیعتا کسی که به دنبال جواب سوال ” چگونه مهماندار هواپیما شویم!؟ ” می گردد، پیش‌تر از این به همه جوانب آن فکر کرده است…

برای اینکه خیال‌تان را راحت کنیم در همین ابتدای کار بد نیست به شما بگوییم که نویسنده این متن تجربه حضور در دو پروسه استخدامی بعنوان مهماندار شرکت های هواپیمایی را تا مرحله پایانی داشته است و همه مراحلی که لازم است شما از آن آگاهی داشته باشید را بطور کامل به شما انتقال خواهد داد.

از اینجا به بعد مقاله ما را از زبان نویسنده آن بخوانید…

چه ویژگی هایی باید داشته باشم؟

خیلی شفاف باید به اطلاع شما برسانم که اگر دو ویژگی زیر را نداشتید، تقریبا باید بیخیال مهماندار شدن شوید!

  • تسلط نسبی به زبان انگلیسی
  • قد و وزن متناسب

اگر از نظر زبان انگلیسی در وضعیت “صفر” قرار دارید بدانید که اوضاع خیلی خراب است! اول باید زبان انگلیسی‌ خود را تا حد مطلوب ارتقا دهید و بعد به فکر اقدام برای مهماندار شدن بیفتید!

اما قد و وزن… طبیعتا وزن را می توان با رژیم های غذایی مناسب تا حد مورد نیاز و تناسب با قدتان کاهش یا افزایش داد اما همانطور که می دانید چنین امری برای قد امکان پذیر نیست.

گفتنی است یکی از شرایط استخدامی مهم مهماندار در شرکت های هواپیمایی داخلی میزان قد بر اساس معیار زیر است:

  • آقایان: حداقل ۱۷۰ سانت و حداکثر ۱۸۵ سانت
  • خانم‌ها: حداقل ۱۶۵ سانت و حداکثر ۱۸۰ سانت

لازم بذکر است که ممکن است معیار بالا در استخدامی ایرلاین خارجی متفاوت باشد اما قطعا اگر قصد مهماندار شدن در شرکت های هواپیمایی خارجی را دارید باید تسلط کامل بر زبان انگلیسی داشته باشید؛ چه بسا تسلط نسبی یا کامل بر دیگر زبان های خارجی نیز خود یک امتیاز بزرگ محسوب شود!

نکته بعد اینکه مدرک تحصیلی مورد نیاز برای استخدام بعنوان مهماندار دیپلم است که این موضوع شرایط را برای اکثر متقاضیان راحت می کند.

ویژگی های بالا رو دارم! میخوام مهماندار بشم؛ چه کار کنم!؟

خب اگر ویژگی های بالا را دارید، لازم نیست کار خاصی انجام دهید؛ فقط باید منتظر آگهی های استخدامی شرکت های هواپیمایی بمانید!

برای استخدام باید مدرک مهمانداری داشته باشم؟

مطمئنا سوالی که برای خیلی از شما وجود دارد، همین است!

شاید خیلی از شما به این موضوع فکر کنید که اگر رفتم با صرف وقت و هزینه مدرک مهمانداری هم گرفتم و آن وقت هیچ ایرلاینی نیاز به مهماندار نداشت چه!؟

اگر از من بپرسید، دقیقا حق را به شما می دهم. خصوصا که با وضعیت موجود ایرلاین های ایرانی وضعیت سختی در خرید هواپیماهای جدید دارند و عدم خرید هواپیماهای جدید یعنی عدم نیاز به نیروی جدید! البته با توجه به خرید گه‌گاه هواپیماهای دست دوم توسط برخی ایرلاین ها و همچنین به اتمام رسیدن خدمت مهمانداران با سابقه، مطمئنا نیاز به جذب نیروی جدید هست و نباید نا امید شد ولی مدت انتظار برای رسیدن به این هدف یعنی مهماندار شدن مشخص نیست!

به هر حال چیزی که مشخص است این است که تقریبا بغیر از دو شرکت هواپیمایی داخلی که نام آنها را در ادامه خواهم گفت، سایر شرکت ها برای استخدام مهماندار باید مدرک مهمانداری متقاضیان را رویت کنند. جالب است بدانید که برخی از ایرلاین ها تنها مهمانداران با سابقه کاری و یا برخودار از تایپ یک هواپیمای خاص مثل ایرباس A300 را استخدام می کنند!

خب شرایط سخت‌تر هم شد…

بد نیست به این نکته اشاره داشته باشم که برای گذراندن دوره های مهمانداری یا باید دانشجوی دانشگاه های علمی کاربردی شوید یا از طریق آموزشگاه های آزاد نسبت به گذراندن دوره های اقدام کنید.

مزیت آموزشگاه های آزاد نسبت به دانشگاه های علمی کاربردی زمان محدود دوره مهمانداری است که معمولا حداکثر ۶ ماه به طول می انجامد اما در عوض هزینه دوره مربوطه نیز تقریبا معادل ۵ تا ۷ میلیون تومان است که چندین برابر هزینه تحصیل در دانشگاه های عملی کاربردی است.

اگر قصد تحصیل در آموزشگاه های آزاد را دارید، شخصا دانشگاه صنعت هوانوردی کشور واقع در مجموعه فرودگاه مهرآباد را به شما معرفی می کنم؛ در کنار این گزینه باید این موضوع را هم ذکر کنم که ممکن است گاهی اوقات صندوق بازنشستگی شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) نیز نسبت به برگزاری این دوره ها اقدام کند.

اما حال در نظر می گیریم که شما هم نخواهید مثل من خیلی ریسک کنید که در نتیجه می رسیم به نام آن دو شرکت هواپیمایی مورد نظر که کمی قبل‌تر گفته بودم…

در حال حاضر هواپیمایی ایران ایر (هما) و هواپیمایی ماهان تنها ایرلاین های کشورمان هستند که اقدام به استخدام مهماندار بدون نیاز به مدرک مهمانداری می کنند؛ بدین معنا که ترجیح می دهند ابتدا نیروهای مورد نظرشان را از طریق آزمون های عمومی و تست های پزشکی جذب کرده و سپس خود این ایرلاین ها نسبت به آموزش آنها اقدام کنند.

از قضا اینجانب نویسنده مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید، در آزمون های هر دو شرکت هواپیمایی ذکر شده شرکت کرده ام؛ شاید نیاز به گفتن جزئیات نباشد اما باید خاطرنشان کنم که آزمون هواپیمایی ماهان در یک روز تعطیل در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد در حالی که ایران ایر ترجیح داد آزمون را در مرکز ادارات خود واقع در ابتدای فرودگاه مهرآباد برگزار کند.

یک تفاوت آشکار در ابتدای امر میان پروسه استخدام این دو شرکت هواپیمایی وجود داشت و آن اینکه ماهان ایر پیش از برگزاری آزمون با دعوت از متقاضیان نسبت به بررسی مدارک آنها و بعد از آن اخذ تست های پزشکی سطحی لازمه شامل موارد زیر اقدام نمود:

  • تست کور رنگی
  • محاسبه بسیار دقیق وزن و قد
  • سلامت ظاهری جسمانی
  • سنجش بینایی

اتفاقا در همین مرحله به من تذکر داده شد که وزن شما نسبت به قدتان کمی زیاد است و در صورت قبولی در آزمون بهتر است تا مرحله مصاحبه وزن‌تان را کاهش دهید! بعد از آن هم به من کارت حضور در آزمون داده شد؛ متاسفانه در همین مرحله آغازین برخی از متقاضیان بدلیل عدم برخورداری از برخی شرایط ذکر شده نتوانستند کارت حضور در آزمون را اخذ کنند.

دو نکته:

  1. عینکی بودن شما دلیل بر حذف شما در این مرحله نیست! (من هم عینکی بودم)
  2. قد و وزن‌تان را در فرمول استاندار BMI محاسبه کنید و ضعف خود را به لحاظ وزن تا پیش از زمان مقرر بهبود ببخشید. (از روز معاینه پزشکی تا روز مصاحبه حضوری که حدود ۱ ماه به طول انجامید، شخصا ۷ کیلوگرم وزن کم کردم)

درباره تفاوت پروسه استخدام ایران ایر و ماهان صحبت می کردیم؛ باید به این موضوع اشاره کنم که هواپیمایی ایران ایر تنها با بررسی مدارک شما که باید حتما بصورت پستی ارسال شوند، نسبت به اجازه حضور شما در آزمون کتبی بررسی های لازمه را انجام می دهد.

آزمون کتبی

حال که از مرحله اول یعنی معاینه پزشکی و بررسی مدارک رد شدیم می رسیم به غول مرحله بعد یعنی آزمون…

آزمون معمولا شامل چند تست هوش، معارف، اطلاعات عمومی و البته زبان انگلیسی می شود. میزان تست های زبان انگلیسی از جمع تست های سایر مباحث بیشتر است که این نشان از اهمیت تسلط بر زبان انگلیسی دارد!

من قبل از هر دو آزمون حدود چند روز کتاب های زبان انگلیسی قدیمی خودم را شامل مجموعه کتاب‌های Top Notch و سری اول کتاب های Summit را مطالعه کردم و همین میزان مطالعه برای قبولی در آزمون کفایت می کند.

مصاحبه

اگر آزمون کتبی را قبول شدید، باید منتظر مرحله دعوت به مصاحبه بمانید. مرحله مصاحبه شرکت هواپیمایی ماهان با ایران ایر تفاوت بسیار زیادی دارد! اگر از من بپرسید شرکت ماهان به مراتب دقیق‌تر و حساس‌تر از ایران ایر در جذب نیرو اقدام می کند.

ابتدا جزئیات مرحله مصاحبه شرکت ایران ایر را خدمت تان عرض می کنم…

در ابتدا وقتی وارد اتاق انتظار پیش از مصاحبه می شوید، در کنار سایر متقاضیان قرار می گیرید تا پیش از فراخواندن نام شما برای ورود به اتاق مصاحبه مسئول مربوطه اتاق انتظار با دعوت از شما قد و وزن تان را بصورت دقیق محاسبه و در پرونده شما ثبت نماید. (این بخش در ماهان ایر پیش از مرحله آزمون کتبی انجام شد)

و اما نام شما را برای ورود به اتاق مصاحبه صدا می کنند…

سعی کنید بدون استرس، لرزش در صدا و دست ها و تکان ندادن پاها در هنگام حرف زدن به سوالات مصاحبه کنندگان پاسخ دهید. ممکن است در ابتدای ورود به اتاق کمی مثل من از تعدد میزان مصاحبه کننده ها شوکه شوید اما خودتان را کنترل کنید؛ حدودا ۱۰ نفر مصاحبه کننده در اتاق وجود دارد که معمولا ۲ یا ۳ نفر آنها یا کلا از شما سوال نمی کنند یا با تنها یک سوال، دیگر با شما کاری ندارند و تنها به ثبت حرف های شما روی کاغذ می پدازند؛ احتمالا یکی از این افراد مسئول حراست مجموعه باشد!

دیگر مصاحبه کنندگان از مدرک تحصیلی شما، دلیل شما برای مهماندار شدن، میزان علاقه تان و سایر موارد از این دست سوال می کنند. توجه داشته باشید که احتمال قریب به یقین در میان مصاحبه کنندگان یک روانشناس هم وجود دارد که خیلی راحت می تواند متوجه صدق یا کذب بودن پاسخ های شما شود. (به همین دلیل گفتم که استرس در صدا و لرزش دست ها نداشته باشید)

موضوع دیگر اینکه ممکن است یکی از مصاحبه کنندگان با برخی پرسش های عجیب شما را به چالش بکشد! مثلا بپرسد که اگر مسافری غذای خود را روی صورت شما پرتاب کرد، چه واکنشی نشان می دهید؟ سعی کنید پاسخ هایی منطقی، با تامل و دقیق بدهید و از هیچ چیز واهمه نداشته باشید. بالاتر از سیاهی که رنگی نیست؛ هست!؟

در پایان هم برای شما آرزوی موقیت می شود و از شما می خواهند که اتاق را ترک کنید. تمام شد… همین!

اما مرحله مصاحبه ماهان ایر کمی مفصل تر است…

در ابتدای ورود به مرحله مصاحبه شما را به اتاقی دعوت می کنند که کاملا شبیه سازی شده با کابین هواپیماست! در این اتاق سایر متقاضیانی که آنها هم مثل شما مرحله کتبی را با موفقیت به پایان رسانده اند نیز حضور دارند که در همان بدو ورود میزان چند برابری خانم ها نسبت به آقایان جلب توجه می کند! دقیقا به ازای هر سه خانم یک آقا حضور دارد…

برای شما کمی فیلم پخش می کنند و بعد از آن یکی از مهمانداران ماهان ایر به زبان انگلیسی برای شما صحبت می کند و در میان صحبت هایش به برخی نکات در خصوص تاریخچه این شرکت هواپیمایی اشاره می کند که بد نیست آنها را یادداشت کنید؛ البته این نکات را در سایت ماهان ایر نیز می توانید پیدا کنید و بد نیست قبل از مرحله مصاحبه نگاهی به آن بیندازید.

بعد صحبت های مهماندار هواپیمایی، یک یا دو نفر دیگر از مصاحبه کنندگان اصلی نیز در آن اتاق حاضر می شوند و از شما می خواهند که یک به یک بلند شده، خودتان را پشت میکروفون به زبان انگلیسی معرفی کرده و سپس به اتاق کناری منتقل شوید.

بعد از اینکه به اتاق بعدی رفتید باید به صورت گروه های ۴ نفره سر میزهایی که در آنجا قرار داده شده اند، بنشینید؛ هر گروه ۳ خانم و ۱ آقا… سپس به هر گروه یک برگه نوشته به زبان انگلیسی می دهند که باید به صورت گروهی به سوالات آن به زبان فارسی یا انگلیسی پاسخ دهید.

نکته: در کنار شما میز پذیرایی نیز وجود دارد که بهتر است تا بعد از پایان پاسخ به سوالات برگه سمت آن نروید! چراکه زمان شما برای پاسخ گویی محدود است. سعی کنید با اعضای گروه نیز همفکری داشته باشید، شما لحظه به لحظه زیر نظر ناظران اتاق قرار دارید! به هیچ عنوان منزوی و ساکت نباشید!

بعد از این مرحله شما را بصورت فردی به اتاق مصاحبه اصلی دعوت می کنند. در اتاق مصاحبه احتمالا ۴ نفر بیشتر حضور نخواهند داشت. دو نفر مهماندار خانم که یکی از آنها فقط به زبان انگلیسی با شما صحبت می کند. (همان مهمانداری که در ابتدای جلسه برای شما به زبان انگلیسی سخنرانی کرد) و دو نفر آقا که یکی از آنها قریب به یقین روانشناس مجموعه است.

باز هم سعی کنید بدون استرس و نگرانی به سوالات پاسخ دهید و حتما  و حتما همواره لبخند روی صورت‌تان به همراه داشته باشید! یکی از رازهای موفیت شما در این مصاحبه لبخند جادویی شماست…

توجه داشته باشید که روانشناس مربوطه بسیار خبره است و با سوالاتش می تواند دروغ های شما را بفهمد و حسابی شما را به چالش بکشد! همانگونه که من را تسلیم خودش کرد…

استخدام شدیم؟ تمام شد!؟

تقریبا می توان گفت کار شما به اتمام رسیده است. ایران ایر بدون شک در همان ابتدای کار از شما تعهد خدمت چند ساله می گیرند که با توجه به آموزش رایگان و زمان و هزینه ای که قرار است برای شما اختصاص دهند، کاملا طبیعی است؛ و احتمالا شما را برای چک آپ های تخصصی و دقیق‌تر پزشکی نیز معرفی می کنند تا از سلامت کامل شما بر اساس معیارهای خودشان اطمینان حاصل کنند.

اما هواپیمایی ماهان پس از قبولی شما در مصاحبه، شما را به مرکز پزشکی مخصوص استخدامی هواپیمایی ماهان معرفی می کند تا آن‌ها نیز چک آپ های مربوطه را برای شما انجام دهند؛ اما باید به این موضوع نیز اشاره کنم که هزینه کامل این چک آپ به عهده خود شماست که این مبلغ در سال ۹۵ مبلغی بین ۱ تا ۲ میلیون تومان بود. نکته شاید حساسیت برانگیزی که در خصوص این چک آپ وجود دارد این است که در صورت رد شدن شما در چک آپ پزشکی مرحله پایانی، وجه پرداختی شما بابت تست پزشکی مسترد نخواهد شد!

بعلاوه هزینه دوره آموزش مهمانداری نیز برخلاف ایران ایر توسط هواپیمایی ماهان از شما اخذ خواهد شد! البته این مبلغ از هزینه ثبت نام در آموزشگاه های آزاد کمتر است و البته گفتنی است استخدام شما در ماهان ایر قطعی است.

علاقه، حقوق، مزایا و پیشرفت شغلی…

یک توصیه صمیمانه به شما… اگر تنها به قصد داشتن یک شغل می خواهید مهماندار هواپیما شوید، همین حالا قید مهماندار شدن را بزنید! مهمانداری آنطور که از دید عموم مردم زیبا و جذاب است، آنقدرها هم راحت نیست!

ساعت های کاری نامشخص، پروازهای طولانی مدت و خسته کننده و البته سروکله زدن با برخی مسافرین بد اخلاق تنها چند نمونه از سختی های کار مهمانداران است! اما اگر علاقه مند به هم صحبتی و ارتباط با قرار کردن با فرهنگ های گوناگون و قشر عظیمی از مردم و علاقه مند به دنیای هواپیماها و پرواز در آسمان زیبای خداوند هستید، مطمئنا می توانید در این کسوت موفق و خوشحال باشید.

اما بحث شیرین حقوق… صادقانه باید گفت که حقوق جامعه هوانوردی در ایران به مراتب کمتر از این قشر در ایرلاین های خارجی می باشد. در این بین مهمانداران یکی از کم حقوق ترین افراد این حوزه هستند. البته با روند فعالیت شما در ایرلاین، راضی بودن سرمهماندار از کیفیت کاری شما و سابقه کاری‌تان این حقوق افزایش پیدا می کند.

از جمله مزایای شغل مهمانداری نیز می توان به سهمیه رایگان سفرهای داخل و خارج از کشور با ایرلاینی که در آن مشغول هستید و یا بن های تخفیف ایرلاین شما با مراکز فروشگاهی، رستوران ها و یا هتل هایی که با آنها قرارداد دارند، اشاره نمود.

تقریبا بعد از ۷ تا ۸ سال در صورتی که تسلط مناسبی بر زبان انگلیسی داشته باشید، می توانید در پروازهای خارجی ایرلاین نیز مشغول به فعالیت شوید. پروازهای خارجی علاوه بر جذابیت هایی که احیانا می توانند برای شما به همراه داشته باشند، دارای مزیت های ویژه ای همچون پرداخت حق پرواز (جداگانه از حقوق ثابت) بصورت دلار نیز می باشند. بعلاوه با کسب سابقه مثبت در خلال این سال ها می توانید به درجه سرمهمانداری نیز ارتقا پیدا کنید و به پیشرفت قابل توجهی در کارتان برسید.

۷ نکته‌ درباره مهمانداران حرفه‌ای هواپیما که تا به حال نشنیده‌اید

۷ نکته‌ درباره مهمانداران حرفه‌ای هواپیما که تا به حال نشنیده‌اید
به قلم فهیمه

چه مهماندار حرفه‌ای خانم و چه مهماندار آقا هر دو باید امنیت مسافران را در طول پرواز تامین کنند. برای این‌کار از آموزش‌های پزشکی تا مبارزه تن به تن، همه را باید فرا بگیرند!

اگر ترس از ارتفاع یا ترس از پرواز ندارید، احتمالا شما هم از آن دسته افرادی هستید که از سفرهای هوایی لذت می‌برید. از لحظه ورود به هواپیما تا زمان نشستن آن بر باند فرودگاه مقصد، این مهمانداران حرفه‌ای خانم یا آقای پرواز هستند که وظیفه همراهی شما را در طول سفر به عهده دارند. مانند مهماندارهای حرفه‌ای مجالس، همه مهمانداران موظف هستند لباس خاص ایرلاینی که در آن فعالیت دارند را به تن داشته باشند و همیشه لبخند به لب داشته باشند تا مسافران احساس خوبی در طول پرواز داشته باشند.

اما رعایت ظاهر و پوشش آراسته و رفتار حرفه‌ای و همراهی مسافران در طول پرواز، تنها دلیل حضور مهمانداران در هواپیما نیست. اگر می‌خواهید حقایق جالبی درباره مهمانداران بدانید، خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

تنها وظیفه یک مهماندار حرفه‌ای سرو غذا و نوشیدنی نیست

تنها وظیفه یک مهماندار حرفه‌ای سرو غذا و نوشیدنی نیست

بیشترین سوءبرداشتی که درمورد وظایف مهمانداران حرفه‌ای پرواز وجود دارد این است که اکثر مردم فکر می‌کنند دلیل حضور مهمانداران پذیرائی از مسافران در حین پرواز است. درواقع مردم فکر می‌کنند مهمانداران همان وظایف پیشخدمت‌ها در مهمانی‌ها و مجالس مختلف را عهده‌دار هستند با این تفاوت که این کار را در ارتفاع و در هواپیما انجام می‌دهند.
اگه شما هم این‌طور فکر می‌کنید، دفعه آینده که در طول پرواز خواستید مهماندار را صدا بزنید تا برای شما نوشیدنی یا غذا بیاورد، به خاطر بیاورید که مهم‌ترین دلیل حضور تیمی از مهمانداران حرفه‌ای در طول پرواز، حفظ امنیت مسافران است.

تصور کنید یک مهماندار حرفه‌ای باید بتواند از پس موقعیت‌هایی چون ربایش هواپیما، مسافران بیمار و سالخورده و حوادث ناگهانی داخل کابین مسافران بربیاید. البته نباید فکر کنید با درخواست غذا و نوشیدنی، به مهمانداران توهین کرده‌اید. چرا که این کار نیز جزئی از وظایف آن‌هاست. به‌خاطر داشته باشید خواسته قلبی همه مهمانداران فراهم کردن امنیت پرواز و آسایش و راحتی مسافران است.

برای مهمانداران حرفه‌ای قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد نوع پوشش وجود دارد

برای مهمانداران حرفه‌ای قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد نوع پوشش وجود دارد

اگر در یک شرکت خصوصی کار می‌کنید، معمولا اجازه دارید شلوار جین بپوشید و لباس‌های خنک و رنگی بپوشید. برای مهمانداران اما چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. از یونیفرم مخصوص شرکت هواپیمایی تا رنگ لاک ناخن و مدل مو، همه و همه باید مطابق با قوانین ایرلاین باشد. معمولا مهمانداران اجازه ندارند از طلا و جواهرات استفاده کنند و رنگ لاک ناخن آن‌ها نیز باید تا حد ممکن طبیعی به نظر برسد.

وزن مهمانداران هواپیما نیز باید در محدوده مشخصی باشد

قوانین و مقررات مربوط به ظاهر و پوشش فقط به یونیفرم و مدل مو ختم نمی‌شود. مهماندارهای حرفه‌ای خانم یا آقا، هر کدام باید وزن ایده‌آل و مشخصی داشته باشند و آن را در طول سال‌های کاری خود حفظ کنند. بنابراین ورزش و رعایت رژیم غذایی سالم از ویژگی‌های شغل آن‌هاست. مهماندارها در بازه‌های زمانی مشخص وزن می‌شوند و شاخص توده بدنی آن‌ها باید در بازه سالم باشد.

مهماندارها مسئول حفظ جان مسافران هستند

اگر بخواهیم با علم ریاضیات به مسئولیت مهماندارها نگاه کنیم، باید بگوییم مهماندارها مسئول حفظ جان بیش از سیصد مسافر در ارتفاع سی‌و‌پنج هزار پایی هستند. فکر کردن به این‌که مهماندار حرفه‌ای خانم یا آقایی که در طول پرواز به شما لبخند می‌زند و از شما پذیرائی می‌کند، وظیفه اصلی‌اش حفظ جان و امنیت شماست، حتما شما را دلگرم خواهد کرد.

تمام مهماندارها آموزش‌های اولیه در مورد زایمان طبیعی در حین پرواز را یاد گرفته‌اند

تمام مهماندارها آموزش‌های اولیه در مورد زایمان طبیعی در حین پرواز را یاد گرفته‌اند

بله. این داستان واقعیت دارد! تمامی خدمه پرواز به خصوص یک مهماندار حرفه‌ای خانم باید بتواند در شرایط اضطراری مختلف بهترین واکنش را نشان دهند. یکی از اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای که ممکن است در حین پرواز رخ بدهد، به دنیا آمدن نوزادی است که برای حضور در این دنیا کمی عجله دارد.

مهمانداران حرفه‌ای مبارزهای خوبی نیز هستند

اگر توانایی پزشکی مهماندارها در به دنیا آوردن نوزاد شما را شگفت‌زده نمی‌کند، پس بهتر است این نکته را هم بدانید. تمامی خدمه پرواز باید اصول دفاع شخصی و مبارزه تن به تن را یاد بگیرند. این مهارت در مواقع اضطراری مانند ربایش هواپیما می‌تواند باعث دستگیری فرد رباینده و نجات جان مسافران و حفظ امنیت پرواز شود.

مهمانداران پرواز مرتب در حال جایگزینی هستند

مهمانداران پرواز مرتب در حال جایگزینی هستند

خدمه پروازی که قبل از تیک‌آف هواپیما به شما معرفی می‌شوند، معمولا اولین باری است که با هم پرواز را تجربه می‌کنند. به طور مثال در یک شرکت هواپیمایی که بیش از سی‌و‌پنج هزار مهماندار برای بیش از صد و سی مقصد در هفتاد کشور جهان را داراست، شما به عنوان مهماندار باید توانایی خوبی در ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر مهمانداران پرواز و سر مهماندار داشته باشید. چرا که به احتمال زیاد در پروازهای آینده دوباره اعضای تیم مهمانداری تغییر خواهند کرد.

همان‌طور که دیدید، مسئولیت و حوزه کاری مهمانداران هواپیما کاملا با وظایف مهماندارهای شرکت‌های خدماتی و کترینگ‌ها متفاوت است. یک مهماندار حرفه‌ای خانم یا آقا در کنار عمل کردن به تمام نکات مربوط به پذیرائی و مهمانداری، باید نهایت تلاشش را بکند تا تمام مسافران خاطره خوبی از پرواز داشته باشند.

هر آن چیزی که باید در مورد یک مهماندار هواپیما بدانید!

55

امروزه ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی مختلفی در دنیا هستند که هر کدام برای اینکه نشان دهند منحصر به فرد تر و محبوب تر هستند، تلاش می کنند و هر ایرلاین برای این موضوع استراتژی خاصی را در پیش می گیرد. برخی ایرلاین ها روی لوگو و نشانه ها بیشتر کار می کنند، عده ای با اسپانسر شدن و تبلیغات سعی در بهتر دیده شدن دارند و دسته ای نیز روی خدمات به مشتری و ارائه جدیدترین هواپیما ها تمرکز کرده اند؛ ولی باید بدانید که مهم ترین وجه هر ایرلاین مهمانداران و خدمه آن هستند که همه شرکت های هواپیمایی روی آن حساسیت های ویژه ای دارند.

افرادی که به عنوان آیینه هر هواپیما در تمام طول سفر همراهتان هستند و با رفتار، ظاهر و حرفه ای بودن خود تصویری حرفه ای از یک ایرلاین در ذهن مسافر ایجاد می کنند. تجربه ای که در هر پرواز کسب می کنید درست از اولین لبخند مهماندار برای ورود و خوش آمد گویی به هواپیما به شما میزند، شروع می شود و با ارزیابی همه رفتار ها و خدماتی که در یک پرواز دریافت می کنید، می توانید اظهار نظر کنید که این ایرلاین خدمات خوبی به شما ارائه داده یا خیر.

مهماندار هواپیما کیست!

مهماندار هواپیما

درست صد ها مایل بالا تر از سطح زمین افرادی در هواپیما حضور دارند که وظیفه شان محافظت از شما و خدمت رسانی در طول پرواز است. ایجاد فضایی مثبت در هواپیما و کمک به حفظ خونسردی و آرامش مسافران در شرایط بحرانی و پذیرایی از مسافران در طول پرواز از مهم ترن وظایف آن ها محسوب می شود. همه این افراد طی دوره هایی یاد گرفته اند با مسافران چگونه برخورد کنند و چطور در سخت ترین شرایط با رام نشان دادن خود سعی در کمک کردن به سایر افراد کنند. در واقع هر ایرلاینی قوانین و مقررات مشخصی دارد و آموزش این قوانین و گذراندن دوره ها از مهم ترین لازمه های مهماندار شدن محسوب می شود.

یک مهماندار باید چه ویژگی هایی داشته باشد!

مهماندار شدن شاید به آن سادگی هایی که تصور می کنید نباشد و برای رسیدن به این درجه باید دوره ها و مقدمات پیچیده ای را پشت سر بگذارید که در ایرلاین ها و شرکت های مختلف متفاوت است. همه چیز به یادگیری سرویس دهی و رفتار با مسافر خلاصه نمی شود و این تازه اول کار است!

 ظاهر یکی از فاکتور های مهم در مهمانداری!

مهماندار هواپیما

مهماندار ها قرار است نماینده های یک ایرلاین در هواپیما باشند پس اکثر ایرلاین ها برای انتخاب مهمانداران خود وسواس زیادی نیز به خرج می دهند. مرتب حاضر شدن در هواپیما، پوشیدن لباس فرم و آراسته بودن در حین پرواز از ضروریات مهمانداری محسوب می شود. به علاوه باید بدانید که شاخص توده بدنی نیز یک فاکتور مهم در انتخاب این افراد به عنوان مهماندار محسوب می شود. اکثر ایرلاین ها افرادی با معیار ها و BMI مشخص را برای این شغل پذیرش می کنند و معتقدند که ظاهر و قد و وزن همه مهمانداران تقریبا باید مشابه هم و در یک محدوده باشد. به علاوه باید بدانید که در اکثر ایرلاین ها اگر یک مهماندار یک باره به میزان زیادی اضافه وزن پیدا کند ایرلاین یک ماه به اون فرصت می دهد تا به شرایط عادی خود بازگردد!

قوانینی که برخی ایرلاین ها در مورد ظاهر مهمانداران دارند!

بهتر است بدانید که اکثر ایرلاین ها به مهمانداران خود اجازه نمی دهند که تاتو یا خالکوبی قابل مشاهده ای داشته باشند. حتی ایرلاین هایی مثل بریتیش ایرویز، امارات و اتحاد تاکید زیادی بر روی دیده نشدن خالکوبی ها دارند و حتی این ایرلاین ها به مهمانداران خود اجازه پوشاندن خالکوبی با انواع کرم را نمی دهند و استفاده از جواهرات و لباس اضافی به جز لباس فرم نیز مجاز نیست.

دندان هایی سفید برای لبخندی زیباتر!

از آنجایی که لبخند زدن به مسافران از اصول اولیه یک مهماندار محسوب می شود. همه مهمانداران باید دندان هایی سفید و سالم داشته باشند و در اکثر ایرلاین ها داشتن چنین شرایطی نیز از ملزومات مهماندار شدن محسوب می شود.

معمولا سن تنها یک عدد است!

برای مهماندار های اکثر ایرلاین ها سن اهمیت زیادی ندارد و فاکتور هایی مثل توانایی و قابلیت هایی که یک فرد دارد اهمیت بیشتری دارد. البته قوانین سن و ظاهری هر ایرلاین با دیگری به نسبت متفاوت است و این موضوع ممکن است برای برخی از خطوط هوایی جز اولویت ها محسوب شود.

مهماندار هر ایرلاین ظاهری مشخص دارد!

مهماندار هواپیما

باید بدانید که علاوه بر اینکه ایرلاین ها فاکتور های مشخص ظاهری برای انتخاب مهمانداران خود دارد همه آن ها نیز از لباس های فرم و مشخصی هم استفاده می کنند. مثلا اکثر مردم دنیا می دادند اگر مهمانداری کلاه قرمز با شال ابریشمی سفید پوشیده باشد یکی از خدمه پرواز ایرلاین امارات محسوب می شود. ایرلاین امارات که به عنوان خطوط هوایی موفق و برگزیده ای در دنیا شناخته می شود معتقد است که مهمانداران یکی از مهم ترین بخش های هر ایرلاین هستند و چون این افراد به طور مستقیم با مسافران سرو کار دارند می توانند به بهبود روابط ایرلاین با مسافران تاثیر بگذارند. بنابراین مهماندار ها نه تنها باید به خوبی آموزش دیده باشند بلکه ظاهر آن ها هم می تواند بسیار موثر واقع شود.

مهم ترین مهارت هایی یک مهماندار!

  • مهارت های ارتباطی
  • خدمات ویژه مشتری
  • حفظ اعتماد به نقس در برخورد با طیف وسیعی از مسافران
  • توانایی برخورد با شرایط دشوار و حفظ آرامش در شرایط اضطراری
  • انعطاف پذیری در ساعت های مختلف کاری در هر زمان از سال
  • مهارت های حسابداری برای مدیریت نقدی و ارز های خارجی
  • توانایی آرام سازی سریع و ایجاد حس اعتماد
  • توانایی انجام کار در کمترین زمان با بهترین کیفیت
  • توانایی کار در فضایی محدود

آموزش های اولیه برای تازه واردان به چه صورت است!

باید بدانید که هر ایرلاین از ۴ تا ۷ هفته برای این افراد زمان صرف می کند. تمرکز اصلی آموزش های اختصاصی به مهمانداران در مورد مسائل ایمنی هواپیماست و اینکه فرد با روش های برخورد با شرایط اضطراری و استفاده از کمک های اولیه آشنا باشد. به علاوه این افراد باید از آگاهی فرهنگی، روش های تبدیل ارز، آداب و رسوم مهاجرت و ویزا، تهیه انواع غذا و خدمات، مراقبت از مشتری، روابط با مشتری، نظافت هواپیما، رسیدگی و نظافت شخصی برخوردار باشند. بعد از سپری شدن دوره های ابتدایی ۳ تا ۶ ماه نیز دوره های آزمایشی صورت می گیرد و در این دوره کلیه عملکرد های این افراد توسط مربیان نظارت می شود و بعد از آن این افراد عضو کارکنان خدمه پرواز آن ایرلاین می شوند. کار این افراد در ابتدا با پرواز های کوتاه مدت و داخل شروع می شود و پس از آن پرواز های طولانی و بین المللی نیز به آن افزوده می شود.

یک مهماندار چه وظایفی دارد!

مهماندار هواپیما

وظیفه هر مهماندار با توجه به ایرلاینی که در آن کار می کند و همچنین مدت زمان پرواز و نوع کلاس پروازی هواپیما متفاوت است. اما ایرپلین تیکت به شما می گوید که وظایف اصلی یک مهماندار دقیقا چیست.

همه مهماندار ها باید در جلسه قبل از پرواز حضور پیدا کنند و موقعیت کاری خود را برای پروازی که در پیش دارند، مشخص کنند. جزئیات پرواز، برنامه های پیش رو، تعداد نوزادان و تعداد افراد با شرایط خاص مثل افراد دیابتی و مسافرانی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند، مشخص می شود. هواپیما برای پرواز بعدی آماده می شود و همه تجهیزات ایمنی و امنیتی بررسی می گردد. غذا ها قبل از پرواز آماده می شوند و همه کمربند های ایمنی هواپیما به نوبت چک می شود و غرفه ها و جیب های صندلی هواپیما قبل از ورود مسافران بررسی می شود. در طول پرواز نیز عده ای برای خوش آمد گویی و جمعی از خدمه هم برای راهنمایی مسافران در اطراف هواپیما می ایستند. در طول پرواز هم با رسیدگی و پذیرایی از مسافران و پاسخ دادن به سوالات آن ها همه امور مربوط به مسافران را طی پرواز مدیریت می کنند.

کار مهمانداران تنها پذیرایی از شما نیست!

مهماندار هواپیما

تصور رایج و اشتباهی بین خیلی از مردم وجود دارد که مهم ترین وظیفه خدمه پرواز پذیرایی از شماست ولی باید بدانید که مهم ترین کاری که مهماندار هواپیما باید انجام دهد حفظ امنیت مسافران در زمان پرواز است. شاید نیاز به این همه فرد تنها برای گرسنه نماندن شما چندان معقول نباشد! چک کردن همه موارد مربوط به امنیت و آرامش هواپیما مربوط به مهماندار است.

هر مهماندار دوره های کمک های اولیه را گذرانده است!

مهماندار هواپیما

اگر در طول پرواز مسافری مریض شود و یا کسی به کمک احتیاج داشته باشد اولین فردی که باید در این مواقع از مسافران حمایت کند مهماندار است. به علاوه تصور کنید یک خانم باردار در هواپیما است و ناگاه متوجه می شود قرار است بچه درست در همان لحظه ای که در هواپیما است و صد ها مایل با زمین فاصله دارد به دنیا بیاید. باید بدانید که اکثر مهمانداران در ایرلاین های مختلف دوره های این موضوع را نیز پشت سر گذاشته اند و درست است که ممکن است در هر صورت کمی سخت باشد اما می تواند به سادگی توسط این افراد انجام شود.

هر مهماندار یک دستبند دارد!

تصور کنید یکی از مسافران هواپیما اقدام به شلوغ کاری و برهم زدن نظم هواپیما و مخشوش کردن افکار سایر مسافران می کند و مهمانداران هر کاری برای آرام کردن امور می کنند فایده ای ندارد و هیچ چیز با صحبت کردن حل نمی شود. باید بدانید که همه مهمانداران یک دستبند پلاستیکی مخصوص دارند که در چنین مواقعی برای برگرداندن آرامش به هواپیما به آن فرد می زنند و فرد را در جایگاهی جداگانه نگه می دارند و اگر لازم شد در این مواقع هواپیما نیز برای تحویل دادن این افراد فرود اضطراری انجام می دهد.

درآمد یک مهماندار چقدر است!

کاملا مشخص است که مهمانداری در ایرلاین های مختلف شرایط و درآمد متفاوتی دارد. معمولا در دنیا میزان درآمد یک مهماندار از ۱۲۰۰۰ یورو تا ۱۴۰۰۰ یورو در سال متفاوت است. که میزان اضافه کار و مزایای هر ساعت اضافی نیز ممکن است به آن اضافه شود. عملکرد بهتر و انجام یک کار مهم در حین پرواز نیز در خیلی زمان ها موجب زیاد تر شدن مزایای این افراد می شود. به علاوه برخی از ایرلاین ها برای مهمانداران سفر های داخل یا خارجی رایگان هم در نظر می گیرند و این سفر ها هم از مزایای مهمانداران محسوب می شود.

ساعت های کاری یک مهماندار!

مهماندار هواپیما

باید بدانید که یک مهماندار ساعت های کاری خیلی طولانی دارد و در اکثر مواقع به صورت نوبتی در هواپیما استراحت می کنند. روز های تعطیل و آخر هفته ها همچنان در پرواز هستند و شاید زمان کمتری برای بودن با خانواده داشته باشند و همین موضوع باعث می شود تا عده زیادی از مهمانداران بعد از چند سال کار کردن به دلایل مختلفی مثل ازدواج و یا گذراندن اوقات بیشتر با خانواده شغلشان را ترک می کنند. ساعات کاری این افراد ممکن است در زمان های خیلی سخت باشد مثلا در پرواز های بعد از نیمه شب و یا صبح های خیلی زود. ممکن است به هر دلیلی پرواز تاخیر یا تعجیل داشته باشد و مهماندار ها یکی از مهم ترین افرادی هستند که باید خودشان را با همه این شرایط وفق دهند.

مهمانداران در مواقع خطرناک چه می کنند!

سفر با هواپیما یکی از امن ترین راه ها محسوب می شود و احتمال سقوط هواپیما ۱ در ۱۱ میلیون است در حالی که از هر ۵۰۰۰ ماشین ممکن است یکی از آن ها تصادف کند. اما همه مهمانداران باید خود را برای مواجه شدن با شرایط خطرناک آماده کنند. برای مثال همه مهمانداران ایرلاین چینی باید آموزش های لازم برای زنده ماندن در شرایط خطرناک آبی و همچنین نجات دادن مسافران را هم در دوره های خود بگذرانند. مهارت هایی مثل شنا و نجات دادت مسافران در آب، بلند کردن اجسام سنگین و استفاده از کمک های اولیه در سخت ترین شرایط بخشی از توانایی های آن ها محسوب می شود. ایرلاین های برزیلی بیشتر آموزش های خود را به نجات مسافران در جنگل ها اختصاص داده است و معمولا با توجه به شرایط و مسیر هایی که بیشتر در آن تردد می شود، دوره هایی برای این افراد گذاشته می شود.

پاسخی بگذارید