دوره آموزش امنیت شبکه

تعریف شبکه

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

شبکه یکی از ساده ترین و در عین حال  اساسی ترین ، مهم ترین و پر کاربردترین مباحث در حوزه علوم کامپیوتری به شمار می آید . در یک تعریف ساده می توان گفت شبکه زمانی بوجود می آید که چند کامپیوتر به صورتی به هم متصل شوند که قابلیت برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری منابع با همدیگر را داشته باشند .
بنابراین دو اصل بسیار مهم که از ویژگی های اصلی شبکه به شمار می روند ، عبارتند از برقراری ارتباط Connection|  و به اشتراک گذاری منابع | Sharing Resources و د رصورتی که این دو ویژگی وجود نداشته باشند شبکه ای به وجود نیامده است .

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

چگونگی ایجاد شبکه

پس از تعریف شبکه و آشنایی با مفهوم آن به مبحث چگونگی برقراری ارتباط میان کامپیوترها خواهیم پرداخت . ارتباط بین کامپیوترها شامل انتقال اطلاعات به صورت بیت های اطلاعاتی با استفاد ه از یک ابزار که در حوزه علوم کامپیوتری مدیا نامیده می شود  است . این مدیا یا ابزار که به منظور انتقال بیت های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد می توان شامل یک کابل مسی ، فیبر نوری و یا امواج بی سیم RF باشد .
آنچه در این بخش حائز اهمیت است امکان انتقال برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات است .

تاریخچه شبکه های کامپیوتری

اولین شبکه کامپیوتری برای اولین باردر سال ۱۹۶۰ بوجود آمد . این شبکه شامل ارتباط میان سه دستگاه کامپیوتر که یک دستگاه آن در دانشگاه MIT ، یکی در دانشگاه به نام استنفورد و دیگری در دانشگاه مشهور کالیفرنیا بود . انگیزه اولیه برای برقراری این شبکه به دلیل رقابت سیاسی میان دو ابرقدرت بزرگ جهان شوروی و آمریکا بود .

انواع شبکه

شبکه ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.
شبکه های LAN
LAN که مخفف عبارت Local Area Network است به مفهوم شبکه های محلی هستند. منظور از شبکه های محلی شبکه هایی است که تنها محدود به محیط یک یا چند طبقه یک ساختمان هستند و برقراری ارتباط در این حوزه را میسر می سازند .
شبکه های WAN
WAN که مخفف عبارت Wide Area Network به مفهوم شبکه های محلی گسترده است. در این نوع شبکه محدودیت های جغرافیایی زیادی وجود ندارد ، در این نوع شبکه های ارتباط میان چند شبکه LAN برقرار می شود . می توان گفت شبکه WAN از اجتماع چند شبکه LAN بوجود آمده اند .
شبکه های MAN
شبکه های MAN مخفف عبارت      Metropolitan Area Networkبه معنای شبکه های نواحی شهری هستند . این شبکه ها از لحاظ وسعت می توانند محدوده شهرها را پوشش دهند .
آخرین  نوع شبکه ها از لحاظ پوشش دهی مکانی شبکه های CAN  هستند . CAN مخفف عبارت Campus Area Network است. این شبکه ها که به شبکه های شهرکی معروف هستند برقراری ارتباط میان ساختمان های نزدیک به هم را برقرار می سازند .

اجزای تشکیل دهنده شبکه

شبکه ها به طور کلی از اجزای اصلی مشترکی تشکیل شده اند که در ادامه به این اجزای اصلی اشاره خواهیم کرد .

بخش اول مشترک در کلیه شبکه ها بخش سرور|Server  است  سرور یک دستگاه کامپیوتراست  که به سایر کامپیوترهای متصل به شبکه سرویس دهی می کند .
دومین بخش مشترک در همه شبکه ها بخش گیرنده | Client  است . این بخش در برگیرنده کلیه کامپیوترهای متصل به شبکه است که از سرور سرویس دریافت می کند .

بخش سوم مشترک در همه شبکه ها بخش مدیا است . این بخش در برگیرنده تمامی تجهیزات ، ابزار ها و کابل های مورد نیاز به منظور برقراری ارتباط می باشد .
چهارمین و آخرین بخش مشترک در همه انواع شبکه ها بخش ایستگاه کاری | Work Station  است . این بخش در برگیرنده کلیه کامپیوترهای متصل به شبکه می شود .

کاربردهای شبکه

یکی از کاربردهای بسیار مهم شبکه انتقال اطلاعات بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی و موقعیت مکانی است .
کاهش هزینه های یکی دیگر از مزایا استفاده از شبکه است ، با استفاده از شبکه می توان حجم بسیار زیادی از اطلاعات را با صرف هزینه های بسیار کم و ناچیز انتقال داد .
یکی دیگر از قابلیت های بسیار مهم و کاربردی شبکه ضریب اطمینان بالای موجود در حفظ منابع اطلاعاتی است ، به این مفهوم که این شبکه ها قابلیت تهیه نسخه های پشتیبان |Backup دارند و در صورت بروز هر گونه اشکال در زمان انتقال اطلاعات منایع و فایل های اطلاعاتی مورد نظر از بین نرفته و قابلیت دست یابی دوباره به آن ها وجود دارد .
صرفه جویی در زمان نیز یکی دیگر از نکات بسیار مهم و حائز اهمیتی است که استفاد از شبکه و قابلیت های آن را برای افراد در اولویت قرار می دهد . شبکه ها کمک می کنند حجم بسیار زیادی از اطلاعات مورد نیاز در زمانی بسیار کوتاه در مسافت های بسیار زیاد جابجا شوند ، با توجه به اهمیت زمان در دنیای رو به رشد امروز این قابلیت به تنهایی می تواند منجر به کسب اعتبار شود .
عدم محدودیت در برقراری ارتباط با کلیه اعضای شبکه نیز یکی دیگر مزایای شبکه به شمار می رود به این منظور که پس از تشکیل یک شبکه امکان برقراری ارتباط میان کلیه اعضا وجود دارد .
به روز رسانی برنامه ها و کلیه منابع اطلاعاتی نیز یکی دیگر از مزایا بسیار پر کاربرد شبکه ها به شمار می رود .
در نهایت یکی از مهمترین مباحث در شبکه امنیت شبکه است . در ادامه به اهمیت برقراری امنیت شبکه ها خواهیم پرداخت .

امنیت شبکه

در راستای درک هرچه بیشتر مفهوم امنیت شبکه در ابتدا لازم است با انواع تهدیدها و مخاطرات محتمل الوقوع در حوزه شبکه آشنا شویم . در این راستا ابتدا به لیستی از خطرات و تهدیدهای احتمالی این حوزه اشاره خواهیم کرد و سپس به تعریف امنیت شبکه و مصادیق آن خواهیم پرداخت .
رایج ترین تهدید های اینترنتی عبارتند از : ویروس ها ی مختلف ،  کرم های اینترنتی  ، اسب های تروجان ، انواع نرم افزارهای جاسوسی ، هکرها ، حمله های رد سرویس به سایتها ، رهگیری اطلاعات و داده های محرمانه و سرقت آن ها ، سرقت هویت ، نرم افزار های تبلیغاتی مزاحم و مخرب ، بد افزارهای موجود و  بسیاری تهدید مخرب و مضر دیگر که ررز به روز در حال افزایش هستند .
مواجه شدن با هر یک از این موارد می تواند منجر به برزو خسارات جبران ناپذیر زیادی برای کلیه سازمان ها و شرکت ها شود .
کلیه فعالیت هایی که به منظور حراست ، محافظت ، پیشگیری و مقابله با هجوم این عوامل در شبکه شود را امنیت شبکه می نامند . امنیت شبکه با در نظر گرفتن کلیه خطرات احتمالی برای یک شبکه به طراحی و اجرای برنامه های خاصی برای مقابله با نفوذ این عوامل می پردازد .

بازار کار کارشناس امنیت شبکه

با توجه به اهمیت بسیار زیاد مبحث امنیت شبکه در دنیایا امروز تمامی سازمان ها ، ارگان ها ، شرکت ها ، ادارات دولتی و خصوصی و حتی کسب و کار های کوچک اینترنتی همه و همه نیاز به محافظت از شبکه های خود را به خوبی احساس کرده اند و به منظور افزایش ضریب اطمینان امنیت شبکه خود اقدام به استخدام و همکاری با کارشناسان امنیت شبکه کرده اند ، از این رو متخصصان امنیت شبکه آینده شغلی بسیار روشنی پیش رو خواهند داشت .

دوره آموزش امنیت شبکه

با توجه به اهمیت بسیار زیاد مبحث امنیت شبکه و موقعیت های شغلی بسیار زیاد و مطلوب کارشناسان امنیت شبکه در سال های اخیر دوره های آموزشی امنیت شبکه بااستقبال بسیار چشمگیر متقاضیان مواجه شده است . در همین راستا برخی مراکز معتبر آموزشی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی امنیت شبکه و ارائه گواهینامه امنیت شبکه کرده اند .
یکی از این مراکز معتبر آموزشی که در راستای پاسخگویی به نیاز های متقاضیان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی امنیت شبکه کرده اند مرکز آموزش مجازی پارس است . این مرکز با ارائه دوره های آموزشی امنیت شبکه به صورت مجازی و بسته های آموزشی فراگیران را با صرف کمترین زمان ، هزینه و انرژی در راستای رسیدن به اهداف خود یاری می کند .
فراگیران پس از شرکت در دوره های آموزشی امنیت شبکه مرکز آموزش مجازی پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانایی و قابلیتهای مورد نظر موفق به کسب مدرک امنیت شبکه معتبر از سوی این مرکز نیز خواهد شد .
با توجه به مزایای شرکت در دوره امنیت شبکه در مرکز آموزش مجازی پارس و همچنین با توجه بازار کار رو به رشد و پر ر ونق این رشته شرکت در این دوره های آموزشی به کلیه علاقه مندان به شدت توصیه می شود .

توضیحات بیشتر و ثبت نام دوره

دوره های مرتبط:

دوره آموزش عیب یابی شبکه های اینترنتی
 دوره طراحی و اجرای شبکه رایانه ای
 دوره مهندسی شبکه CCNA
 دوره مهندسی شبکه CCNP

2 Comments to “دوره آموزش امنیت شبکه”

  1. […]  دوره آموزش امنیت شبکه  دوره طراحی و اجرای شبکه رایانه ای دوره آموزش عیب یابی شبکه های اینترنتی  دوره مهندسی شبکه CCNP […]

  2. […]  دوره آموزش امنیت شبکه  دوره طراحی و اجرای شبکه رایانه ای  دوره مهندسی شبکه CCNA دوره آموزش عیب یابی شبکه های اینترنتی […]

دیدگاهتان را بنویسید